PER SOBRE DE TOTES LES COSES
(al Teatre Gaudí Barcelona)
Fa quasi catorze anys, a Los
Angeles (CA), es va estrenar un nou musical: Bare,
a pop Opera que podríem traduir com a Nu, una Òpera Pop, amb llibret de Jon
Hartmere i música de Damon Intrabartolo. Des del 16 de juliol es pot veure al Teatre
Gaudí Barcelona amb el nom de Per Sobre
de Totes les Coses. Valdria la pena que un estudiós fes algun dia una tesi
doctoral sobre les traduccions dels noms dels espectacles —especialment del
cine—, però mentre que no aparegui l'erudit continuem amb el que ens ocupa.
Bare —o el nom que li voleu
posar— és un musical "modern", lluny dels grans espectacles a l'estil
d'Andrew Lloyd Webber o Claude-Michel
Schönberg, més aviat està a prop dels que han escrit Jason Robert Brown i
Andrew Lippa. Tot i així Bare és un repte important ja que necessita —i així
s'ha muntat a Barcelona— d'una vintena d'actors i quatre músics, una mena de
bogeria pels temps que corren, i a sobre no s'ha fet ni al Tívoli ni al Liceu,
sinó en un teatre petit com el Gaudí Barcelona. Em poso dempeus i em trec el barret.
L'acció passa en un internat
catòlic mixt on joves del que podria ser l'últim curs de batxillerat estudien i
conviuen. Com es natural hi ha les lògiques tensions entre uns i altres i, més
important, enamoraments, i un d'aquests enamoraments... és entre dos xicots. No
explico res més perquè sempre he pensat que els que fan crítica amb spoilers se'ls haurien d'enviar a
galeres.
La posada en escena està
molt bé, amb un Gaudí Barcelona a tres bandes i una mena de passarel·les
escalonades al centre de l'escenari que han donat molt de joc en els moviments.
El vestuari adequat: el capellà vestit de capellà, la monja de monja i els
alumnes d'uniforme. Il·luminació correcte.
El millor de l'obra, pel meu
gust, és la música, molt interessant, reflectint les diverses situacions i
estats d'ànim de cada moment, música que han defensat molt bé els quatre intèrprets:
piano, guitarra, baix i bateria. En quan a les interpretacions hi ha hagut de
tot. Penso que, en general, a l'equip li falta rodatge, però li sobra bona
voluntat i il·lusió. El mateix Daniel Anglès, el director, ho explica al programa.
«Un grup d'amic que estan fent els seus primers passos en el món professional...
»
I ara que ningú em sent ni
em llegeix perquè a l'agost el personal està en pla llangardaix a la platja,
vull trencar una llança en favor d'aquesta gent i en particular del Daniel
Anglès. Jo encara enyoro els muntatges del Musical més Petit que em van fer
conèixer coses molt interessants que només es podien veure a Londres o Nova
York. Per tant felicitats als que han tingut el coratge de fer aquesta obra.
Aneu a veure-la i repasseu el programa
de mà, per cert una edició de luxe. Si conteu les persones que han fet possible
aquest espectacle n'hi contareu més de cinquanta. Només se m'acut dir una cosa:
colló!
Tot i ser un dia tonto d'agost —un més encara més tonto que el dia— la sala plena d'un públic que ha aplaudit
llargament i ha sortit satisfet. Ens han refrescat l'agost.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada