LES CADIRES
(al Teatre Akadèmia)
"Va ratolinet, tanca la finestra, se sent la pudor de l'aigua
estancada i, a més, entren mosquits". Amb aquesta frase que la Vella de 94
anys li diu al Vell de 95 comença Les Cadires. A mi em va grinyolar veure
aquella dona gran utilitzar aquest llenguatge (ratolinet) i vaig pensar ai, ai,
ai, però de seguida vaig reaccionar i em vaig dir per a mi mateix —de vegades
em parlo—, " Kabrota, cony, que
això és Ionesco", i em vaig situar.
Amb aquesta frase i algunes de les que venen a continuació, ens assabentem
que la parella d'ancians viuen en una casa rodejada d'aigua, una mena d'illa
que fa palès el seu aïllament. Els dos vells van vestits d'una forma en certa manera
grotesca per la seva edat; ella amb una mena de faldillota i ell de calça curta
i samarreta imperi. Es graten i maten mosquits. Al escenari no hi ha res més
que dues cadires. Hem entrat en un món irreal, però veiem que la parella viu en
un cert neguit, doncs aquella nit esperen una pila d'invitats, el bo i millor
de la societat, "tots els savis, tots els hisendats" perquè ell, el
Vell, els ha de transmetre el seu missatge, la veritat absoluta, però no
parlarà ell, sinó un orador professional que per això ha contractat. Tot aquest
diàleg transcorre amb una prosopopeia, una calma que es veurà alterada sobtadament
per l'arribada dels convidats, imaginaris perquè no ve ningú. No paren de trucar
al timbre i el Vell els va rebent mentre la Vella atrafegada va portant
cadires, que naturalment romandran buides, perquè els convidats no existeixen,
són fantasmes, autèntics éssers del "no res" —Heidegger, Sartre...—.
No m'extenc més en l'obra que ja és prou coneguda. El que si val la
pena ressaltar és l'actuació de la parella Miriam Alamany i Carles Martínez.
Interpretar Ionesco no és fàcil; trobar la mida justa d'histrionisme en aquest
teatre absurd —tot i que menys absurd del que sembla a primera vista—, o teatre
dels somnis o fantàstic, com deia l'autor. Penso que la directora Glòria Baleñà
ha trobat la mida justa perquè la parella d'actors tragués el millor d'ells
mateixos en aquesta farsa tràgica. Miriam Alamany broda el paper de la dona que
admira al seu marit: "hauries pogut ser Mariner en cap, Ebenista en cap, Rei
en cap...", li diu. Per la seva part Carles Martínez, usant aquell
registre tan seu que no saps si està aquí o a la lluna li dona les rèpliques
exactes en un to retòric molt adequat a l'obra.
La traducció de la peça és de Joan Tarrida i asseguraria que és
excel·lent; l'escenografia i il·luminació
a càrrec d'Alberto Merino i Gerard Orobitg en el punt exacte. No és
fàcil deixar la sala buida i omplir-la de cadires sense que sembli un puto
magatzem.
Bona nit de teatre a l'Akadèmia. Llàstima que era dijous i el Barça es
veu que jugava un campionat de pilota molt important i això dona pel sac a
qualsevol acte cultural i per això érem pocs espectadors. Espero que en dies
"normals" això canviï. Jo us aconsello que hi aneu i us doneu un bany
del teatre d'aquest home que va ser pare d'una petita (o gran) revolució.
P.D. L'orador que havia de donar la conferència a casa dels Vells, era
mut. Cagumdena, coses de Ionesco.
T'hauré de corregir en això del Barça, el partit es va jugar el dimecres (per si vols ampliar la teva cultura futbolística, t'explico que els partits de la Champions es juguen en dimarts o dimecres, mai dijous, haha). Una abraçada.
ResponEliminaCom afines Marga, Les Cadires la vaig veure el dimecres 23. Ja m'estranyava que al sortir vaig sopar en un lloc ple de teles on 22 paios amb calça curta empaitaven una pilota com si fos una sa a Walking Dead.
Elimina