HARKET (PROTOCOLO)
(a La Seca Espai Brossa)
Què és el video-mapping? Fa
una estona no en tenia ni punyetera idea; ara en se alguna cosa perquè he vist
Harket (Protocolo) i en el col·loqui posterior ens ho han explicat: una tècnica
de projecció videogràfica en tres dimensions que permet, per exemple, projectar
un estampat damunt d'un sofà de manera tridimensional i ocupant totes les cares
del moble. Si només servís per això seria una mariconada, però la seva sàvia i
complicada utilització permet una escenografia fastuosa, com la que hem vist
avui. Fins aquí la tecnologia; i la història?
La ficció va d'un
experiment. Harket és un científic que investiga les possibilitats de
sobreviure un mes en un búnquer amb l'única ajuda d'un sistema d'intel·ligència
artificial, un súper ordinador anomenat Map#2. La filla del científic,
Cristina, s'ofereix voluntària, però alguna cosa a fallat i les portes del
búnquer no s'han obert... i han passat quasi dos anys. El més fort de la qüestió
és que ens mostra la necessitat que tenim de relacionar-nos... ni que sigui amb
una màquina —màquina que ens recorda al Hal 9000 creat per Arthur C. Clark de
2001 Una Odissea de l'Espai, obra que Kubrick va fer famosa al portar-la al cinema
amb el mateix títol—.
A escena un únic personatge,
la noia, que es mou pel búnquer amb una potència inusitada, fent els exercicis físics, mentals i de
disciplina que li mana Map#2, sense repòs. Cristina Fernández és la intèrpret,
coreògrafa i ballarina, que ha portat el personatge a cotes altíssimes, amb un
treball físic molt exigent mantenint la representació molt ajustada.
La il·luminació és extraordinària,
doncs no és només projecció de llum; això del video-mapping pren un
protagonisme important i funciona. Al final, la noia ja perd el control, o el
coneixement i totes les projeccions es confonen i tremolen d'una manera que si
mai us heu marejat fins al punt de perdre el món de vista, sabreu de que us
parlo. La música que acompanya les escenes molt ben trobada.
Juan Pablo Mendiola és l'autor
i director de la peça i Manuel Conde el responsable del video-mapping. No és
teatre convencional; hi ha text, però no és de text. Hi ha dansa, però no és
només dansa; és cieència ficció, però no hi surten androids; és un espectacle interdisplinari
fet amb molt de rigor i, diria, posant tota la carn a la graella.
Us queden dos dies si encara
no l'heu vist. Penso que val la pena no perdre-se'l. Tres quarts d'entrada a la
Sala Joan Brossa —per cert, estic segur que a en Joan Brossa li hauria
encantat— i forts aplaudiments. Hem acabat amb un breu col·loqui.
qklñjhb
Hola Josep M
ResponEliminaFa temps que llegeixo les teves cròniques i he decidit posar un link permanent del teu Blog, al nostre Blog "Voltar i Voltar".
Ens llegim. Una abraçada