EL HIJO DEL ACORDEONISTA
(al Teatre Lliure)
Joseba Irazu és un escriptor del país basc conegut com a Bernardo Atxaga, el seu pseudònim. És de llarg l'autor en euskera més
traduït i possiblement el més conegut; ha escrit teatre, novel·la, contes, poesia,
assaig i fins i tot lletres de cançons. És el creador de Obaba, un lloc
imaginari situat al país basc.
Soinujolearen semea (El fill
de l'acordionista, en català) va ser escrita com a novel·la i Patxo Telleria la
va adaptar per al teatre. Aquesta setmana la companyia donostiarra Tanttaka
Teatroa ens l'ha portat al Teatre Lliure. Un encert, tot i que és una obra
difícil de pair.
País Basc: el David
descobreix que el seu pare va col·laborar amb el règim feixista. Junt amb el
Joseba, amic de la infància, militen en la incipient ETA a les primeries dels
anys 70. Aquesta militància els porta al exili a França i a continuació hi ha
una història fosca de traïció. Arrel de l'amnistia per la mort de Franco el
David surt de la garjola i se'n va a Amèrica a començar una nova vida. Trenta anys
després, a punt de morir rep la visita del Joseba...
La història és molt potent i
penso que ha estat un encert del adaptador no tractar-la de manera
convencional, cronològicament lineal. La acció que comença pel final i es fa
un tip d'anar endavant i endarrere ha creat un clima molt adequat per
immergir-nos en uns temps, si no caòtics, sí molt complicats. Molt ben tractats
els moments emotius de la relació amb la mare i l'eterna enamorada, filla del
feixista més important del poble...
La posada en escena és
francament espectacular. L'acordió és el lei
motiv de l'escenografia: cortines plegades com la manxa dels acordions que
pugen i baixen, acordions simulant les pedres d'un riu, un acordió encès quan
hi ha un incendi, un acordió penjat del sostre com a element de tortura... i
molta música interpretada amb aquest instrument. Fins i tot en el moment que el
protagonista recent operat està amb respiració assistida, els acordions fan el
soroll de la manxa del pulmó artificial. La il·luminació fantàstica, a la
mateixa altura.
Fernando Bernués ha dirigit
als catorze actors —i acordionistes— amb saviesa aconseguint una homogeneïtat admirable,
on ningú ha destacat per damunt del demés, aconseguint així un nivell sense
alts i baixos que ha beneficiat al conjunt del relat. Bravo!
Avui, a la Puigserver, mitja
entrada justeta. No és una obra fàcil, però els que hi hem entrat —no a la
sala, sinó a l'obra— n'hem sortit molt satisfets. Gràcies programadors del
Lliure per fer-nos arribar obres importants. Forts aplaudiments... però un
inconvenient. Hi ha hagut problemes amb la projecció de la veu; l'audició no
sempre ha estat el clara i perfecte que hauria sigut desitjable.
P.D. Ni per un moment l'obra
intenta justificar ETA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada