FRANK V (OPERETA D'UNA BANCA PRIVADA)
(al Teatre Lliure de Montjuic)
Friedrich
Dürrenmatt és un d'aquells autors "necessaris" en el sentit que si no
haguessin nascut els trobaríem a faltar, tindríem un buit, una mena de forat
negre intel·lectual. Al llarg de la seva vida —una manera d'enreonar perquè tampoc va ser massa
llarga— va escriure teatre, novel·la, assaig tan de literatura com de filosofia,
guions cinematogràfics... Obres com Grec Busca Grega, Ròmul el Gran, Plet per
l'Ombra d'un Ruc, La Visita de la Vella Dama... són peces conegudíssimes de
l'autor, tan conegudes que el que hem vist avui al Teatre Lliure penso que "no
és" l'obra que va escriure "ell". Penso que Sergi Belbel i el músic Arnau Tordera
—que en signen la versió— s'ha equivocat.
Sembla que
Dürrenmatt va escriure aquesta obra com a peça de cabaret i aquí els adaptadors
l'han transformat en una musical o una mena de opera rock, i crec que precisament
amb això han comés el primer error. Un musical ve a ser una òpera
"moderna" i una opera rock el mateix, però amb una música d'estil
rock o heavy. Tommy o Jesus Christ
Superstar en podrien ser dels primers exemples. En aquest cas la música ha anat
a càrrec d'un grup de rock català anomenat Obeses. Em guardaré de dir que la
música fos dolenta, però per a mi ha fallat el directe. El rock català és molt
poc teatrero, generalment amb una secció rítmica soportada per la bateria, molt
repetitiva i fins i tot enfadosa. Per acabar amb els retrets, opino que si es
munta un musical, s'ha de fer amb actors de musical, gent formada especialment
per això que a més de dominar l'especialitat aguanten les dues hores llargues
sense defallir i dir fava.
Per altra banda, l'escenografia
de Pep Duran i la il·luminació e Raimon Rius, són espectaculars, com en els
bons temps de "que no falti de res". El vestuari de Nina Pawlowsky també molt bo. I les
actuacions? Doncs com passa sempre que la cosa ha estat mal enfocada —sempre
segons el meu criteri—, els actors ho tenen malament per defensar el que fan, i
això crec que és el que ha passat. Penso que el director Josep M. Mestres amb aquests elements tampoc ha sigut capaç d'aixecar l'obra.
Llàstima perquè
veure en escena 16 professionals damunt de l'escenari fa goig i en transporta a
temps millors. Avui la Sala Fabià Puigserver amb una entrada molt fluixa. També
s'ha de dir que era dia de pilota de la bona, del Barça, i que això en aquest
país de la cultura al 21% ho atura tot. M'ha costat un güevo entrar i sortir per la Diagonal. Sort que vaig en moto...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada