26 d’oct. 2014

El Año Del Ceredo

EL AÑO DEL CERDO
(al Porta 4)




Rafa i Sera Sánchez van fundar, l'any 2006, la companyia Los Sánchez i des d'aleshores han estrenat set obres teatrals, l'última aquest El Año Del Cerdo que avui he vist al Porta 4, aquest teatret amagat dins el pati d'una antiga fàbrica del carrer de l'Església, al barri de Gràcia. ¿Que no hi heu estat mai? doncs ja tardeu a fer-hi una visita. Continuo.
Tres germanes —que ja no estan a la primera volada— amb un sentit potent de la família perquè han estat sempre molt unides. Ara ja tenen la vida organitzada; l'una és pintora, està casada i te un fill; l'altra és escriptora i està a punt d'aconseguir una fita important professionalment; la tercera —que s'autoanomena ONU perquè sempre està mediant en els conflictes de les altres dues— és una mica dispersa a l'estil "bona cooperant de ONG". Tradicionalment sempre s'han dit les coses importants per escrit, deixant notes en una capsa que obrien les tres juntes. Ara una d'elles ha convocat una reunió; hi ha un tema important... que...
Sera Sánchez és l'autor i director de l'obra, que està molt ben estructurada, utilitzant el recurs de trencar la quarta paret perquè cada una de les germanes doni informació rellevant al públic. D'aquesta manera, i a través dels diàlegs de les noies l'espectador es va assabentant de la història familiar, de la importància de la mare en les seves vides, una mare una mica "especial". La Lucia, l'Estela i l'Ana ja han passat de la trentena, però encara conserven alguns costums i tradicions de quan eren petites. L'obra ens parla de l'amor, de la veritat de la mentida i de la independència, especialment en el món de la creació, però ens parla principalment del món de la família, del que se n'espera i de com ens sorprèn. De vegades es veu massa cine francès, diuen.
Patricia Barrachina, Sonia Escañuela i Ángela F. Palacios han estat molt be en els seus papers de germanes. Han clavat el perfil de cada caràcter i han fet creïble tota la relació familiar entre elles i els seus pares —que mai apareixen a l'escenari, però sempre hi estan presents—, i quan els actors ho fan bé, vol dir que la direcció ha estat bona. L'escenografia simplíssima, quasi res i la il·luminació i vestuari al mateix nivell. No hi feia falta més.
La Sala Porta 4 quasi plena en un dissabte a la tarda en que en aquella hora es veu que feien un partit de pilota molt important, d'aquells en que els dos equips tenen la obligació de guanyar, cosa que d'entrada se sap que és impossible. Com a anècdota, esmentar que tot i que abans de començar la funció s'ha recitat tot allò tan conegut de "apagueu els mòbils", a mitja funció n'ha sonat un. La cara de les actrius ha estat un poema. Jo només puc dir que hi ha gent que no s'hauria de morir mai: sempre malalts.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada