3 de febr. 2012

El mercader de Venècia

EL MERCADER DE VENÈCIA
(a la Sala Gran del TNC)




Feia temps que no marxava d’un teatre abans d’acabar la funció, però avui ho he fet. Si Shakespeare hagués estat a la Sala Gran del TNC, segur que hauria aturat l’obra per dir que feien “molt de soroll per no res”, i estic convençut que si en contes de fer l’espectacle a Barcelona l’haguessin fet a Londres, aquesta nit la companyia i el director dormirien al cuartelillo.
Per començar han situat l’acció en època actual, amb la qual cosa costa d’empassar-se que un prestamista demani com a garantia una lliura de carn del cos del deutor. També es fa difícil creure que una noia, la Porcia, s’empassi que només es podrà casar amb el que li toqui a la rifa de les tres arques (la de plom, la de plata i la d’or). Que l’Antonio perdi tota la fortuna amb l’enfonsament dels seus vaixells que no tenia assegurats (quin home de negocis!). Continuo? Penso que no haurien de canviar l’entorn d’una obra quan no casa amb el text.
Per altra banda, la interpretació ha sigut letal. Els actors han fet el ruc, o els hi ha fet fer, fins al límit (podem exceptuar Shylock i Antonio). La Porcia i les seves amigues han remenat el cul davant els espectadors (sí, sí, han mogut els glutis a pler enfundades en apretadíssimes faldilles de setí), el pretendent àrab en contes de fer reverències feia figueretes, Bassanio, Lorenzo i part de la penya es desplaçaven en Segway, Lancelot ballava breakdance... i jo només n’he vist una hora. Per altra banda, la Sala Gran, a tota amplada, necessita d’una dicció molt clara perquè arribi bé a tothom i recitar els clàssics no és gens fàcil; crec que no se n’han sortit.
L’escenografia que en un principi semblava bona, l’han matat abusant dels canvis; a cada moment afluixaven la llum i movien i canviaven coses i, francament, a mi se m’ha fet pesat. Potser tenia mal dia...
P.D. Una pregunta: l’home és l’únic animal que ensopega dues vegades amb la mateixa pedra? Rotundament sí. Algú vol saber quina va ser l’obra de la que vaig marxar abans d’acabar, anterior a aquesta? Doncs Mort de Dama, també al TNC i també “dirigida” per Rafel Duran. Ribaudí, cony, que t’ho havies d’ensumar! El que passa és que Shakespeare tiba tant...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada