JULIO CÉSAR
(al Teatre Romea)
Continuant amb el X Festival
Shakespeare, avui he vist el Julio César
del Romea. Paco Azorín —conegut sobretot per la seva labor ingent com a escenògraf—
és fundador del Festival Shakespeare i en aquesta dècima edició ens ha ofert
aquest clàssic —que també farà al Festival
de Mérida— com a escenògraf i director.
Un Juli Cèsar que el
traductor ha comprimit a 95 minuts, i aquí em sembla que hem tingut el primer
problema, doncs no estic segur que les decisions de per on retallar hagin estat
les més encertades. Personalment penso que han fet anar massa la tisora al
començament i poc al final, però tot és opinable. Sigui com sigui, crec que els
personatges han quedat una mica desdibuixats i l’autèntic perquè de la decisió dels
conjurats de matar al Cèsar, diluïda.
Ni per un moment m’ha
emocionat i això en un Shakespeare és greu; pot passar que a algú no l’interessin
els clàssics en general, que ja se’ls donis per sabuts, es pot donar qualsevol
excusa, però si una obra del bard deixa indiferent és que tenim un problema. No
vull dir que els actors hagin estat malament —potser a algun li venia el paper
un pèl gran— ni que la posada en escena hagi sigut un desastre, ni la
il·luminació... però no hi ha hagut trempera i això —i m’agradaria que ningú hi
busqui males interpretacions— de la trempera és molt important.
Al marge d’això, m’agradaria
referir-me a les reinterpretacions dels clàssics, especialment els històrics. A
mi no em molesta que es re-situi l’obra en els temps. Aquest Cèsar passava en
època actual i tots els protagonistes eren militars-gent d’estat, però per ser
fidel al text —que és la grandesa de l’obra— els intèrprets. diuen les mateixes
paraules que en l’original i resulta una mica xocant que Casi, que porta una
pistola a la cintura, hagi de demanar ajut al seu company perquè li aguanti el
punyal i així suïcidar-se, sense parlar de l’escena principal, quan maten al boss i també fan servir punyals. A mi m’hauria
convençut més que tots anessin vestits amb togues, al marge que l’efecte de la
sang sobre el blanc hauria impressionat
molt més.
Amb tot això no vull dir que
no es pugui fer una versió digne transportada en els temps; busqueu la peli Richard III de Richard Loncraine (1995),
que passa en una suposada guerra mundial entre les dues autèntiques i ja me’n
tornareu la contesta.
Tornant al teatre, avui al
Romea no hi cabia ni una persona més. Hi estava representada tota la professió,
apart d’uns quants malalts de teatre que ens coneixem de sobres. Aplaudiments
sense exagerar. A la sortida hi ha hagut comentaris per tots els gustos i copes
de cava obsequi de la casa.
Totalment d'acord amb el tema de l'emoció. Si una obra et deixa fred, malament.
ResponEliminaEl 'Juli Cèsar' que vaig veure jo l'any passat a Londres estava ambientat en una República africana moderna i tots els actors eren negres. Tenia la seva gràcia i l'escenografia era fantàstica, ara, no vaig entendre ni un borrall del què deien, ja que feien servir l'accent negre del carrer.
De modernitzacions, n'hi ha de xules, el que em fa ràbia que comencin a retallar escenes i personatges. La gràcia de Shakespeare es com s'entrelliga tot. Si només queden 5 personatges, tota la feina del Will a n'orris.