CANIGÓ
(al #dillunskabrota de febrer)
Quan Jacint Verdaguer va escriure el poema Canigó, en el
que hi treballà al llarg de sis anys, penso que era molt conscient que creava
una de les coposicions clau de la Renaixença catalana, un poema d'alguna manera
"fundacional" de la nostra nació, desenvolupat a través de la figura
mítica del Compte Tallaferro, ardit i ferotge lluitador contra els sarraïns. La
història està situada al segle XI, època que els catalans suportaven invasions
musulmanes constants.
I quan des dels #dillunskabrota vam tenir la possibilitat
de tenir en Lluís Soler fent aquest espectacle teatral vam pensar
immediatament que havíem de buscar un lloc divers als utilitzats habitualment
en les nostres sessions; donar-li la màgia d'un entorn adient a la
magnitud de l'obra situada a l'edat mitjana. Per sort la comarca de l'Anoia era
línia de contenció dels invasors i te una nodrida línia de castells de l'època,
quasi tots mig o totalment en ruïnes... menys un: el de La Torre de Claramunt. Imagineu-vos,
doncs, com ens hem sentit els assistents escoltant la veu prodigiosa d'en Soler
reverberant en aquelles pedres mil·lenàries.
La peça està estructurada en dues parts. En la primera, curta,
l'intèrpret ens explica succintament l'obra, dotze minuts de classe magistral
que ens situa entre la història i la llegenda, i canta l'origen de la nació catalana.
A continuació, i mitjançant un canvi de llums senzill, però tremendament efectiu,
els espectadors ens adonem que el que fins aleshores era docent es converteix
en la veu que ens fascinarà amb els versos del poeta:
Amb son germà,
lo comte de Cerdanya
com l'àliga que
a l'àliga acompanya,
davalla
Tallaferro de Canigó un matí...
I així avançant en una selecció dels més de quatre mil
versos de l'obra, ens veiem immersos en una història de guerres protagonitzada
pels comtes de Cerdanya i Besalú, una història d'amor entre Gentil, fill del
comte i Griselda, pastora i en realitat reina de les fades del Pirineu i també
la història religiosa protagonitzada per l'abat Oliva, que profetitza el naixement
de la nació catalana.
Lluís Soler, a pit descobert s'enfronta sol i valent com
Tallaferro a aquest prodigi i monument de la nostre literatura. Precís en la
dicció, dient el vers com si fos (que és) música, controlant els tempos, els accelerando i els ritardando (més música) i acompanyat dels gestos que ho acaben de
complementar, ens ajuda a comprendre la història. Magnífic, grandiós; penso que
no hi ha ningú que reciti el vers com ell. Quan acaba dient els últims versos
de Los Dos Campanars:
... i la tempesta, el torb,
l'odi i la guerra
al Canigó no el tiraran a
terra
no esbrancaran l'altívol
Pirineu.
el públic hem continuat en silenci, incrèduls de que aquella màgia
s'hagués acabat, però per fi hem reaccionat amb una tanda d'aplaudiments memorable.
Redéu que bé ens ho hem passat; tots hem sortit com si fóssim més bons catalans,
millors persones i formant part d'un país que hauria de ser reconegut, no sé si
m'explico...
Divendres al poble del poeta, a l´església de FOLGUEROLES, on hi ha la Fundació VERDAGUER.
ResponEliminaImma C.