16 de març 2016

Boris Godunov

BORIS GODUNOV
(al Festival Iberoamericano de Teatro de Bogotá)



No sé si quan Puixkin escrivia Boris Godunov l'any 1825 pensava en Shakaspeare —cagumdena, sempre el mateix— però la referència sembla inevitable: drama històric basat en fets reals, ànsia de poder, assassinats, inclús infanticidis... El fet és que la censura mai li va deixar estrenar l'obra com la va escriure. Suposo que la trama és coneguda i no cal explicar-la.
Aquesta és una peça maleïda que molts han titllat de irrepresentable, i després del que he vist avui no m'estranya. La posada en escena de fer caure de cul, gran, gran —recordeu La Costa de la Utopia al Lliure?— amb una escenografia espectacular: setials pel Tzar, fonts amb brolladors d'aigua, escenes de guerra amb cavalls morts. I el vestuari... des de túniques endomassades, vestits de festa de les dames que estic segur eren de seda salvatge, joies, abrics llargs dels boiards... a les robes més bastes del poble, esparracat, mal calçat i brut. M'agradaria saber quants mesos van estar per idear i confeccionar un vestuari així per 37 actors! La il·luminació ajustadíssima, brillant en les escenes de palau, sòbria i quasi d'espelmes en les del monastir, "bruta" en les de guerra i recollida en els conciliàbuls dels dissidents.
Com podeu veure (o llegir) una meravella d'aquelles que només es poden permetre els russos quan hi ha el govern al darrera finançant aquests tipus d'espectacle que fan girar pel món. La companyia és la del Teatre Et Cetera de Moscú i el director d'aquest muntatge l'alemany Peter Stein, el mític fundador de la Schaubühne, que pel que diuen té una debilitat pel teatre rus.
Excepte les escenes corals que eren força dinàmiques, la resta d'actuacions han pecat, al meu entendre, per ser una mica estàtiques. Sembla ser que Puixkin va deixar instruccions concretes per aquesta obra i Stern les ha seguit al peu de la lletra; doncs un respecte, però penso que ha llastrat una mica l'obra, ja llarga per se, doncs dura 3 hores sense contar l'entreacte. Els actors una meravella amb una dicció clara i entonada; no entendre res i tenir de llegir els sobretitolats no priva de valorar la qualitat. A més són molt complets. En una escena de palau quatre parelles vestides de gala ballen un vals i feia caure la bava la posició del cos, els moviments exactes i la precisió dels passos; perfecte coreografia, però igual de precisa en tots els moviments de l'obra; s'ha notat molt que hi havia un director de moviment escènic.
Una peça com aquesta no es pot representar en qualsevol teatre "normal". El Teatro Colsubsidio Roberto Arias Pérez —tela els noms dels teatres de Bogotá— és un teatre magnífic, modern còmode, amb una boca d'escenari amplíssima, una inclinació de la platea perfecte i les butaques còmodes i amplies. Acull tota mena d'espectacles, des de concerts simfònics o del Joan Manuel Serrat a teatre de tota mena. Està decorat amb un cert luxe, però això és marginal; està molt ben dissenyat i té molta capacitat, aquest és l'autèntic luxe.
Ha estat una nit gratificant, doncs representacions d'aquest tipus no les pots caçar tots els dies i s'ha d'aprofitar quan et passen pel davant. De moment del Festival Iberoamericano de Teatro de Bogotá, m'està anant molt bé. Toco fusta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada