MAREMAR
(al Teatre Poliorama)
Per a mi de
musicals n'hi ha de dos tipus: els que ens expliquen una història mitjançant les
actuacions, el cant i la dansa (si s'escau) acompanyats per la música en
directe i després els Juke Box, obres
com les anteriors però que en contes d'explicar una història fan un repàs dels Greatest Hits d'un artista o conjunt
famós; per a mi aquest últim model no és teatre, és una mena de concert teatralitzat.
Maremar, sens
dubte, pertany al primer grup, però per a mi amb una mancança: la música en
directe; d'acord hi ha un senyor que toca els timbals i en un moment, molt
breu, el violoncel, però això és molt poca cosa. El suport instrumental m'hi ha
fet tanta falta, que m'ha fotut l'obra enlaire. Bé, no solament això.
Si la manca
de suport musical m'ha deixar orfe, l'excés de projeccions videogràfiques m'ha
fatigat i m'ha embafat. Calia tanta informació? Tan rucs som els espectadors
que sense això no hauríem entès el que se'ns volia explicar? Deixem córrer la
imaginació, és una eina brutal.
També m'ha
semblat una obra oportunista, en el sentit en que mostrar imatges de pasteres
amb dones i infants cremats pel sol i l'aigua de mar ven bé. Lligar-ho amb
Pericles Príncep De Tir, de William Shakespeare, m'ha semblat forçat, i
aleshores ha passat —o em sembla que ha passat— una cosa terrible: les
actuacions de Antíoc, Pericles, Taïsa i tots els personatges m'han semblat histriòniques
i amb poca potència Shakesperiana, com si els actors fessin Els Pastorets.
Tornant a la
intenció de lligar l'obra clàssica amb l'actualitat hi ha hagut moments
forçats, com en la inclusió de les Corrandes de l'Exili de Pere Quart:
Una nit de
lluna plena
tramuntàrem
la carena
lentament,
sense di re...
Si la lluna
feia el ple
també el féu
la nostra pena.
Aquí hem
canviat l'aigua per la carena, no és greu..., però més endavant s'ha hagut de mutilar
el vers, doncs el moment en que el poeta enyora la seva terra s'ha hagut de
suprimir perquè no hauria lligat ni amb saliva dejuna:
En ma terra
del Vallès
tres turons
fan una serra,
quatre pins
un bosc espès,
cinc
quarteres massa terra,
"Com el
Vallès no hi ha res".
En canvi, el
que he trobat molt bé ha estat les coreografies d'Ariadna Peya i aquí és on he
trobat adequades les projeccions, especialment en les dels naufragis. Veure les
imatges de l'aigua desbocada per damunt els moviments dels ballarins m'ha semblat
genial.
Acabo dient
que jo tinc un avisador que és infalible: el meu cul. Quan em comença a donar
senyals que canviï de posició damunt la butaca, marramiau, i avui m'ha parlat
més d'una vegada, això sí, a cau d'orella.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada