NADA
(al Teatre de l'Aurora)
Aquesta nit al Teatre de l'Aurora hem vist una
obra de Janne Teller, una dona singular, nascuda a Dinamarca, formada com a economista
que ha treballat de consultora per la Unió Europea, Nacions Unides i mig món, i
que des del 1995 és escriptora full time.
Explico aquest currículum perquè em fascina la gent que és capaç de deixar
feines molt importants, ben remunerades i reconegudes per dedicar-se al que més
els interessa.
Ultramarinos De Lucas és una
companyia de teatre de Guadalajara —la de Castilla/La
Mancha, no la de en un llano i México
en una laguna— especialitzada en teatre juvenil, a la que un dia els va
caure a les mans el llibre Intet de
la Teller, en castellà Nada. Van
quedar fascinats i van decidir escenificar-lo, un procés que els va prendre
cinc anys. La complicitat d'una professora d'institut i la col·laboració d'un
curs de primer de batxillerat va ser decisiva.
Nada és una paràbola, i com a
tal és de caràcter pedagògic o polèmic, una història que te moltes lectures i
de les que se'n poden treure diverses conclusions. Avanço que és una paràbola
bèstia.
El primer dia de
classe, l'Anton abandona l'aula i decideix no tornar més a l'Institut. Li
sembla que res importa i per tant, no val la pena fer res. S'enfila a un arbre
i des d'allí pretén que els companys vegin que la vida és insignificat, que no
té valor. Ells intentaran demostrar-li que sí que hi ha coses importants a la
vida i aleshores urdeixen un pla per fer-li veure i baixar-lo de l'arbre. En
una nau abandonada acumularan coses que per a cada alumne són importants, i
així aquest joc innocent s'anirà convertint en un repte perillós cada vegada
més exigent. Una vegada entrats en una espiral imparable, les coses se'ls escapen
de les mans...
Tres dels quatre
components d'Ultramarinos fan una pila
de papers, pràcticament tots els companys de la classe. L'altra només fa d'Anton,
aquesta mena de Baró Rampant que els te obsessionats. Les actuacions són boníssimes
i tota l'obra està empesa per un ritme trepidant i els espectadors anem veient
fins a una vintena de personatges diferents només amb els canvis d'actitud i
petits detalls de vestuari. Jo al principi de l'obra m'he acollonit en veure
que actors que superaven per molt l'adolescència feien papers de nois de primer
de batxillerat, però al cap d'un moment me'n he oblidat i només veia estudiants
d'institut.
Molt bona direcció,
col·lectiva, tot i que supervisada per Jorge Padín (un dels components), excel·lent
posada en escena i una il·luminació de Juan Berzal que acompanyat d'un espai
sonor a càrrec de Elena Aranoa i Nacho Ugarte han arrodonit l'espectacle. Marta
Hurtado, Juan Monedero, Juan Berzal i l'esmentat Padín ho han brodat com a
actors.
Gran nit de teatre
a l'Aurora amb una obra classificada de teatre familiar. Jo que ja en tinc 78
l'he fruït com un batxiller de primer curs. Potser ho fa que tinc néts que fan
primer, i això es deu enganxar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada