25 de març 2019

ELM

ELM
(disc de Richie Beirach)




          Fa cinquanta anys, un alemany, Manfred Eicher va fundar a Munich  un segell discogràfic dedicat a l'edició de vinils de jazz i música world: ECM. La definia un slogan: "el millor so després del silenci", i a fe que tenia raó. Les seves gravacions eren d'una puresa i qualitat només comparables a les de la Deutsche Grammophon dedicades Bach i els grans clàssics. Els seus estudis de gravació i els seus enginyers eren els millors. No editaven, oferien el que els músics havien tocat en sessions memorables.
          I així és com els aficionats dels anys seixanta —jo amb menys de trenta anys—  vam descobrir que hi havia vida més enllà de Louis Armstrong, Oscar Peterson o el Modern Jazz Quartet per citar alguns clàssics. I ens vam familiaritzar amb noms com Keith Jarret, Chick Corea, Richie Beirach, George Mraz o Jack De Jonhette, i cito aquests tres últims entre una pila més perquè m'han vingut al cap a causa de l'obra que he vist a vui al Teatre Lliure, on els dos músics han interpretat un tros de Elm, la peça principal d'un disc memorable.
          Aquí teniu l'enllaç. Escolteu-lo. Possiblement us subjugui. Si us costa entrar-hi, torneu-lo a posar i us juro que a la segona o tercera vegada ja no en podreu prescindir. No és Bach, però penso que no te res a envejar-li en quan a netedat, contrapunt i harmonies. L'acompanya George Mraz un mestre del contrabaix acústic i Jack De Johnette un d'aquells bateristes que "mai molesten".
          Penso que aquest disc, com tants de la ECM és una meravella i el Sr. Eicher era un meravellós descobridors de talents.
          Ho deixo aquí. No m'he pogut estar de comentar aquesta peça que s'ha sentit avui al Teatre Lliure, i si a algú no la coneixia i li he fet descobrir la discogràfica ECM, em dono per satisfet.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada