LA BONA PERSONA DE SEZUAN
(al TNC)
Hi ha autors que si
no haguessin existit hauríem quedat ben fotuts, començant per Sòfocles i tira
amunt. Al llarg dels segles, alguns d'ells sembla que ja no ens fan falta:
"els anys els hi han fet mal" diem, i pot ser veritat, però sense
alguns d'aquests ens hauria faltat una baula per arribar fins on som.
Dic això perquè
l'altra dia amb La Bona Persona De Sezuan em va donar aquesta impressió, i no
parlo del text, sinó de la trama. La idea està molt bé i Brecht ens fa pensar
sobre les relacions humanes. Sense la Bona Persona, potser no hi hauría hagut
Dogville de Lars Von Trier... Paro de filosofar i me'n vaig al que ens van
oferir al TNC.
D'entrada veiem una
escenografia bastant "pelada" on un venedor d'aigua es lamenta de que
quan no plou l'ha d'anar a buscar a la quinta punyeta, i quan plou a la gent
només li falta aixecar el cap i obrir la boca. També ens explica que estan a punt
d'arribar a Sezuan tres déus molt
importants, i arriben, i a ell és a qui troben primer i quan li demanen que els
busqui una casa per a pernoctar, el venedor d'aigua s'esforça però ningú del
poble els vol atendre, excepte una persona: la prostituta Xen Te, la bona
persona de Sezuan. No continuo que la trama és prou coneguda.
A mi Brecht sempre
em produeix una mena d'extranya fascinació, tot i que moltes vegades els seus
personatges fan "coses que trobo estranyes", poc lògiques i aleshores
em destarota. Tot i així, penso que aquesta versió d'Oriol Broggi ha fet aigües
per algunes bandes i ha distat molt de ser rodona: per començar la música.
A l'original la
música era de Paul Dessau, un contemporani de Brecht, un autor de música
"contemporània", sinònim de poc convencional, coetani d'Arnold
Shoemberg, Kurt Weil... un altra compositor molt Bretchià. En aquesta versió la
música ha anat a càrrec de Joan Garriga (a qui admiro), però el que han tocat
ell i el seu grup no m'ha lligat amb l'obra. A més, pel meu gust li han dedicat
un temps excessiu, cosa que ha allargat molt la peça.
El moviment escènic
en general m'ha agradat, totes aquelles anades amunt i avall les he trobat
atractives, però per una peça d'aquest gruix, això és poca cosa. Fa dos dies
que em rumio com fer aquesta ressenya, i em costa. Els actors ho han fet
malament? no; hi havia un elenc d'importància. Confesso que no sé perquè, però
m'he avorrit i no hi donaré més voltes perquè no voldria acabar la ressenya
l'any vinent.
Una última nota.
Toni Gomila, el venedor d'aigua, els ha robat la funció a tots, descaradament,
i treballava al costat d'altres actors de categoria, com ell, i estava dirigit
pel mateix Broggi. Perquè només ell se m'emportava dins de la història?
Misteri...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada