DON GIOVANNI
(a la Royal Opera House de Londres mitjançant l'Ateneu Cinema d'Igualada)
Penso que a Igualada i altres poblacions, som afortunats, doncs avui els interessats hem pogut
assistir a la inauguració de la temporada d’Òpera de la Royal Opera House
de Londres, i només ens ha costat 13€. Des de fa un temps, i gràcies a la
tecnologia, es transmeten en directe les obres que es fan a la ROH i l’execució
és impecable. D’acord que si hi pots anar en persona és molt millor, però jo no
estic per anar cada vespre a Londres i pagar 300€ per una entrada.
Aquest any la
temporada s’ha inaugurat amb Don Giovanni, de Mozart, una peça que li va
sortir un pèl llargueta al de Salzburg (tres hores i mitja). Està basada en el
mite de Don Joan a partir de l’obra El Burlador De Sevilla y Convidado de Piedra,
de Tirso de Molina (no confondre amb el Tenorio). La història és
coneguda: Don Juan és un pinxo que sedueix dones sense parar. Una nit està amb la
filla del comanador, donya Ana i els pare els sorprèn; Don Joan el mata. Ell
continua fent el burro amb tota classe de noies, i una nit, al carrer, s’encara
amb l’estàtua de pedra del pare d’Anna i burlant-se el convida a sopar. A la
nit la figura es presenta i amb gran esglai del criat Leporello i de Don Joan se l’emporta
a l’infern sense que hi hagi penediment dels pecats. Tirso era capellà i li va
semblar adient castigar al pecador.
Personalment penso
que Don Giovanni té dues parts: el primer acte que trobo una mica pesat i
allargassat i el segon, en que em sembla que es concentra tota la “xixa” i on
hi ha les millors parts musicals, fins arribar a la traca final amb l’aparició
del Commendatore. Les veus han estat excel·lents, tots; és una òpera amb
pocs personatges. El problema, el que m’ha fet trobar la representació un pèl
fluixa han estat l’orquestra i la posada en escena. La orquestra sonava molt
bé, però penso que sonava “massa” i en moltes parts tapava les veus, i en el
teatre musical les veus hi són per ser sentides, i més si com he dit fa un
moment eren excel·lents.
En quant a la posada
en escena ha passat el que està passant massa últimament: per voler fer-ho
modern i trencar motlles s’està abusant de fer canvis de context i de les noves
tecnologies. Per començar, al situar-la en una època quasi actual, a mi em costa
de creure que ara hi hagi tanta tia pava que s’obri de cames perquè un pinxo eixerit
se’ls hi posi al davant i els digui quatre floretes. En l’època de Tirso m’ho
puc creure, principalment perquè jo no hi era.
En quant a les
tecnologies crec que avui s’ha abusat del vídeo-mapping i penso que potser per
destacar aquestes projeccions la peça ha resultat excessivament fosca i molt “embrutada”.
Avui també han tingut alguns problemes amb la subtitulació. Per aquests motius
esmentats la sessió no m’ha satisfet totalment, però això no priva que:
Aquestes
retransmissions són brutals. Són en rigorós directe des d’un dels millors
teatre lírics del món, amb unes produccions d’un prestigi indiscutible. Les
realitzacions de les gravacions són de nota altíssima, res d’una càmera fixa al
fons del teatre i gravar a pinyó fix. Hi ha tomes des que entra el director al
fossat, plans generals, primers plans i pels que ens agrada tenir informació,
gravacions on ens expliquen com ho han preparat, entrevistes i opinions d’experts.
Brutal !!!
Estigueu al lloro de
la programació del Ateneu Cinema: el 24 d’aquest mes Don Pasquale de Donizetti.
P.D. Ara veurem si
amb el Turandot que ha obert temporada al Liceu també es passen “de moderns”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada