UNA MUSETTA SENSE CALCES
(La Bohème al ROH via cine Ateneu)
Ahir vaig anar a la Royal Opera House de
Londres a veure La Bohème de Giacomo Puccini, Giuseppe Giacosa i Luigi
Illica. Bé, hi vaig anar via Cinema Ateneu d’Igualada que està connectat a la
xarxa que en fa les retransmissions en directe el dia de l’estrena.
Des de que tenim aquesta possibilitat és una
meravella. D’acord que no és el mateix que anar-hi presencialment amb una bona
localitat, però la relació cost–satisfacció és insuperable. A més mitja hora
abans de començar i durant l’entreacte et donen un seguit d’explicacions
semblants a les que fan al Liceu al Foyer abans de l’obra. Per 15€ —13€
els socis, sempre s’ha de ser soci d’un Ateneu— no es pot demanar més.
Ara, quedi clar que ningú et garanteix que l’obra
t’agradi. Ells només filmen amb excel·lència el que passa damunt l’escenari.
Dit això anem a La Bohème d’avui i el perquè aquest títol a la meva entrada.
En la meva modesta opinió, penso que La Bohème
és una peça teatral amb un fil argumental bastant prim, però també diré que les
òperes acostumen a ser-ho. L’obra comença presentant-nos els quatre companys
bohemis fotuts de fred la nit de Nadal a Paris i sense res per a menjar. Mentre
tres se’n van al carrer es queda Rodolfo sol a l’apartament (una golfa) per
acabar un article que està escrivint i truquen a la porta. Hi ha una noieta
molt jove que no te mistos per encendre l’espelma; és Mimí, i en un plis plas
s’enamoren bojament., no passa ni un minut. Sembla que el romanticisme és així.
Ho dic perquè el Giacosa i l’illica s’hi hauríem pogut matar una mica més,
però.... La resta és prou coneguda com per esmerçar-hi temps. Hi ha dues
protagonistes: la Mimí i la Musetta, amors de dos dels bohemis que viuen a les
golfes de l’edifici. En alguns moments l’obra és bastant masclista —i consti
que no m’apunto a la moda actual de no parlar d’altra cosa—. Ho dic perquè els nois
es queixen que les noies parlin amb altres homes, o els somriguin... i es posen
molt gelosos. Ah, la inseguretat d’alguns homes que junt amb l’esperit
possessiu pot fer estralls...
Dit això, per a mi la peça ha tingut algun
problema, per començar el càsting; el puto càsting. Sé que sóc pesat, però crec
que el càsting és molt important i els personatges ens han de convèncer del que
representen, tan en la manera d’actuar com físicament. La Mimí representa que
és una noia molt joveneta, modista o costurera i tísica, malaltia lletja i
mortal a l’època (meitat del XIX). Fer-la representar per una soprano, molt
bona per cert, amb gran capacitat de matisar i bona veu, però de quaranta anys
i amb una figura que la deu acostar als cent quilos... a mi m’ha grinyolat.
També he trobat pobre l’escenografia. Molt
encertat que al llarg de l’obra nevés per fer-nos agafar fred fins i tot als
espectadors, però en general l’he trobat escarransida, i en el segon acte
excessivament atapeïda
En canvi que el director s’hagi pres algunes
llibertats ho he trobat divertit, com en el cas de Musetta que a la festa de la
nit de Nadal apareix acompanyada d’un home vell i ric, i per posar-lo gelós
davant Marcello es treu les calces i les planti al cap del seu enamorat. A mi m’agrada
que les noies, sempre que no ho facin forçades, es treguin les calces, és com l’avançament
d’un futur lluminós i prometedor, i com he dit, aquest gest l’he trobat
divertit. D'aquí ve el titol de l'entrada.
Els cantants penso que han estat a molt bon
nivell i ha sabut fer brillar els millors moments de Puccini, compositor que
sabia quan havia de fer emocionar als espectadors.
Anava a fer una comparativa amb Rent, el musical que
Larson va estrenar el 1996 basat en aquesta òpera de Pucini, però no ho faré.
Els que em coneixen ja saben el que penso.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada