SMILEY
(a la Sala FlyHard)
Avui sí, avui l’he
endevinat. Em sap greu repetir-me, sé que em faig pesat, però els de la FlyHard
no defrauden i Smiley és una obra que s’ha de veure perquè és divertida tot i
que no te res de superficial; flueix amb naturalitat perquè està molt ben
escrita, però té una estructura gens convencional i per arrodonir-ho està molt
ben bolcada a l’escena.
Un Smiley és
una emoticona, un símbol gràfic que reprodueix expressions facials utilitzant
signes de puntuació; això permet posar-los en mig d’un text per expressat
emocions. El del smiley —somriure— és aquest :-) fet amb dos punt,
guió i tancar parèntesi. Guillem Clua, l’autor, l’utilitza com a recurs per
explicar una història d’amor entre dos nois, l’Àlex, el típic gay escultural,
assidu al Circuit i al gimnàs i soci d’un bar del Gaixample. El Bruno és el seu
antònim, intel·lectual, arquitecte, amant del cinema que es fa al Meliès i que
com a barri prefereix el Raval. Es coneixen per accident, per un error
telefònic... i no penso explicar res més.
L’estructura de l’obra
és molt original, trepidant; només hi ha dos actors en escena però en certs
moments sembla que tot Barcelona estigui a l’escenari. Està plena d’aturades
per explicar-nos —pobres heterosexuals que no sabem res— situacions del món gay.
Contínuament es produeixen una mena de falsos flash-back per aclarir-nos
els sentiments dels protagonistes... En fi, una meravella.
Magnífica direcció del
mateix Clua —amb una ajudant de direcció de luxe: Marta “Litus” Butxaca— i dues
actuacions superbes de Ramon Pujol i Albert Triola. Bona posada en escena i
il·luminació adequada. A remarcar una sabia utilització del català “no normatiu”;
alguns no poden parlar con en Pompeu Fabra.
Vuitanta minuts de
teatre de veritat, divertit i intel·ligent. Aplaudiments a dojo i tothom —la
sala fins a la bandera— satisfet. No us la perdeu: és una de les obres de la temporada.
De moment la tenen prorrogada fins el 14 de gener, però si badeu no trobareu ni
una punyetera entrada.
P.D. Ahir em queixava
de la “disbauxa” econòmica d’algunes de les obres del TNC. Avui l’exemple és
completament al inrevés: austeritat i efectivitat. Les butlleteste les venen
actors de la Fly que aquell dia no treballes i avui el que feia de porter
estripant les entrades era el mateix Triola que una vegada ha marcat la última
ha tancat la porta, se’n ha anat a l’escenari i ha començat a actuar. Us
recorda els començaments del Lliure?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada