COM DIR-HO?
(al Almeria Teatre)
El
març del 2008 vam veure a la Beckett una obra que es deia El Soterrani,
protagonitzada per Pere Arquillué i Pep Cruz. El març del 2011 al Lliure de
Gràcia una que es deia Dues Dones Que Ballen, protagonitzada per l’Anna Lizaran
i l’Alícia Pérez. Aquest març del 2013 podem veure a l’Almeria Teatre Com
Dir-ho? Protagonitzada per Clàudia Benito i Jordi Boixaderes. Les tres obres
del dramaturg Josep M. “Papitu” Benet i Jornet, les tres amb només dos
personatges damunt l’escenari, la primera amb dos homes, la segona amb dues
dones i la última amb una parella. Totes tres dirigides per Xavier Albertí. Una
trilogia (relativa) perquè són tres, estan dirigides pel mateix director i
escrites pel mateix autor, però de fet no tenen continuïtat.
En
aquesta última, una nit de tempesta un home arriba a casa d’una noia, moll,
xop, com si no s’hagués adonat que plovia a bots i barrals. És un catedràtic de
literatura i ella una de les seves alumnes més brillants. L’ambient és molt
tens i ella li diu que no hauria d’haver vingut. Perquè...? Ell intenta explicar-li
que li vol aclarir dues coses, però s’explica molt malament, segons com es posa
fins i tot violent. Ella li demana que marxi, que està esperant a una
persona... no puc desvetllar res més perquè hi ha un desenllaç colpidor.
L’obra
és interessant, però crec que pateix algun problema, un de desenvolupament de
la trama i l’altra de posada en escena. En quan a la trama, tot i només durar
65 minuts, l’arribada al final es fa molt lenta i embarbussada. És intencionat,
però per mi es fa una mica incomprensible. En quan a la posada en escena crec
que ha sigut un error plantejar-la a tres grades, ja que al fer-ho així ha quedat un escenari immens, poc adequat al
pis d’una estudiant que penso hauria sigut millor en un ambient més intimista
i, considerant el tipus de drama, fins i tot claustrofòbic.
Els
actors han estat bé i ben dirigits, però repeteixo, l’escenografia no els ha
ajudat gens, a més s’ha de tenir en compte que l’Almeria no te la millor
acústica del món i quan actuaven d’esquena —a causa de les tres grades— se’ls
perdien alguns diàlegs, fins i tot al Boixaderes, unes de les millors veus del
país. La il·luminació pobre, perduda en la immensitat de l’escenari. La sala
quasi plena i el públic ha aplaudit generosament.
Una
reflexió: penso que no totes les sales serveixen per fer obres a tres grades i
he arribat a la conclusió que la millor, amb diferència, és l’Espai Lliure de
Montjuic, potser perquè ja va ser concebuda així. L’acústica és molt punyetera,
si no que els hi expliquin als grans arquitectes que van construir els teatres
de l’òpera a finals del XVIII i als estudiants d’art dramàtica quan han de
col·locar bé la veu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada