Be God Is
(al Teatre Condal)
Be God Is són tres paraules en anglès
que no se sap ben bé si volen di res, en canvi si les pronuncieu en català i de
pressa, us quedarà clar que esteu dient Bigotis. Primera pista de que no estem
davant d'una peça seriosa com La Ferida Lluminosa, per anomenar-ne una.
S'aixeca el teló i una veu en off diu
que primer de tot es presentaran els instruments musicals, i apareixen lentament
tres frares encaputxats portant-los amb solemnitat mentre canten a capella una
lletania gregoriana... en llatí macarrònic: curriculum
vitae, coitus interruptus, wingardium leviosa, i així. A continuació se'ns
diu que volen presentar l'escenografia, i continuen cantant la mateixa conya i
amb els mateixos moviments, fins a tres vegades; tot això en un escenari
bastant fosc que acaba totalment sense llum i de repent ens trobem amb un
saxofonista desbocat i un guitarrista embogit tocant a tota màquina, vestits
"de paisà" al peu de l'escenari enfocats per focus potents. Comencem
bé, he pensat jo.
I així anem tirant al llarg de quasi
una hora, amb tres actors fent el ruc —en el més respectuós dels sentits—, fent
el ruc amb una professionalitat i creativitat realment envejables. El trio són
Blai Juanet, un saxofonista de no massa altura física, però un gegant amb
l'instrument a les mans i a la boca, descarat en les seves actituds, lligon amb la noia guapa de la segona
fila a qui dedica una balada, amb un clavell que després li regalarà, ficat al
saxo, ensenyant-li el seu gust en vestir, doncs la goma dels calçotets fa joc
amb la camisa, i finalment mostrant-li tatuat al pit el seu número de mòbil...
per si la convenç.
Marc Sastre és el guitarrista, aquest
personatge més aviat tímid, esgarrifant-se del que fa l'altre, però potser amb
un punt d'enveja, sempre està seriós, però és d'un seriós clown. Toca la guitarra com un àngel i ho demostra amb una versió preciosa
del Space Odity de David Bowie que
només pot començar i el trapella del saxo li prohibeix continuar. A més de
tocar molt bé, Sastre és l'encarregat de tots els efectes especials de l'obra.
És increïble el que li arrenca a la guitarra ajudat d'un pedalier d'efectes,
des del pas d'un avió —en estèreo— al so d'una cremallera baixant i pujant.
El tercer és Oriol Plà, una bèstia del
teatre físic, de moviment. Està prim com una bicicleta, es doblega, bota i
rebota per tot arreu, però no es trenca, cau a terra estirat i s'aixeca d'un
sol bot; es veu que no està fet a la xina. Té tots els músculs dels cos absolutament
controlats, especialment els de la cara. Redéu quin domini fent diferents cares
i expressions, en fa milers. És un personatge divertit, que es diverteix i per
lògica ens ho fa passar bé a nosaltres. S'ha de dir que els tres formen un trio
colossal.
A més tots tres canten realment bé. Tan
els hi fa si és a capella o amb el
suport dels instruments, perquè l'obra és en conya, però el rigor és autèntic,
i per això és tan bona. Llàstima que ja s'ha acabat. Jo proposo que es faci una
Iniciativa Legislativa Popular perquè torni a pujar als escenaris. Una cosa tan
bona i esbojarrada no es pot deixar guardada.
P.D. Seguint amb el meu particular i
onanista recompte, d'aquesta temporada, aquesta és l'obra que fa quatre-cents...
ara no me'n recordo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada