NUESTRA SEÑORA DE LAS NUBES
(al Teatre Tantarantana)
De vegades, de manera
involuntària, les etiquetes perjudiquen per contaminació. És el que ha estat a
punt de passar-me al Tantarantana amb el minicicle Madrid al cuadrado, doncs la primera obra la vaig trobar més que
fluixa i ja no vaig anar a l'estrena de la segona, deduint, equivocadament, que
seria más de lo mismo. Sort que
encara em queden bons amics, i un em va trucar per advertir-me del meu error;
gràcies company, però penso que possiblement el dany ja estava fet i alguns van
pensar igual que jo, doncs avui al Tanta només érem sis espectadors. Una
llàstima perquè l'obra és boníssima.
A poc que agradi el realisme
màgic —jo sóc un enamorat de García Márquez, Juan Rulfo o Pere Calders, per
citar un català entre tant sudamericà— aquesta manera desenfadada de mostrar
l'irreal com quotidià desdibuixant la frontera entre el que existeix i la
fantasia, aquesta obra sedueix i a la vegada enamora.
Una parella una mica
estranya, una mena d'exiliats —de fet és una reflexió forta sobre l'exili— d'un
poble o un país anomenat Nuestra Señora
de las Nubes estan junts; ni es troben, només estan junts. Descobreixen que
són del mateix lloc i recorden fets i gent de la seva pàtria, i així trenen un
seguit d'històries amb un llenguatge proper, però a la vegada carregat de
poesia.
El text d'Arístides Vargas
és potentíssim i les històries flueixen amb una naturalitat que és una
autèntica virgueria (feia temps que no usava aquesta paraula). Amb aquest text
Lino Ferreira ha dirigit els actors amb saviesa, mantenint sempre aquell punt
de tendresa que li calia a la peça, i Imma Nieto i Julio Cortàzar —homònim del
escriptor també vinculat al realisme màgic— han estat fantàstics fent un a pila
de papers, sense la més mínima sobreactuació, tendència que tenen alguns quan
ensumen la paraula màgia.
La posada en escena molt
simple: dues cadires plegables damunt d'una gran catifa peluda; i res més? Oh i
tan que sí, una il·luminació brutal, una cosa tan equilibrada que no sabies si
era màgia o realitat —espero que hàgiu pillat el joc de paraules, que m'ha
costat un esforç, eh?—.
Ja he dit que només érem
sis, però us juro que hem aplaudit per molts més agraint a la parella l'esforç
que han fet per tan pocs espectadors. Uns professionals!
P.D. En un moment de l'obra,
la dona li porta el berenar al marit que representa que dirigeix una orquestra —con un palito, batuta, eso, un palito—.
Ell l'ha renyat per la intromissió i ella, molesta, ha repartit la truita de patates entre el públic.
Boníssima!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada