EXPEDIENT K
(al Círcol Maldà)
Opino que Franz
Kafka, junt amb Stephan Zweig i Joseph Roth són els grans escriptors centre
europeus de principis del segle XX, i com a puntals de la literatura els que
vénen darrera no haurien fet el mateix si els citats no haguessin escrit el que van escriure. Traslladat a
Catalunya, no tinc clar que Quim Monzó fos el que és sense Josep Pla,
principalment per la manera d'utilitzar la llengua. Últimament tinc tendència a
fer declaracions de principis; possiblement sigui que per culpa de l'edat comenci
a deixar notes testamentàries.
Avui al Círcol
Maldà —felicitats perquè últimament està afinant molt— hem pogut veure
EXPEDIENT K, una peça ja estrenada al mateix local la temporada passada, però
que va passar allò de vist i no vist. L'obra està escrita a dues mans per
Susanna García-Prieto i Franz Kafka, en el sentit que ha utilitzat textos de la
Carta Al Pare de l'autor txec. Una direcció fenomenal de Àlex D. Capo ha acabat
d'arrodonir el conjunt.
Estem al segle XX i
Carles, un tècnic de so ha entrat a treballar, per error, en una empresa que
grava psicofonies, especialment relacionades amb l'època nazi. Ja ha recorregut
uns quants antics camps de concentració i ara està en un castell propietat de
la família Reichel, de passat tèrbol relacionat amb els nacionalsocialistes
alemanys, però... què és el que està enregistrant? Què és el que l'inquieta?
Amb aquest inici,
la dramaturga ha iniciat un intel·ligentíssim joc de miralls entre el que passa
ara i el que va passar fa anys i anant enrere i avant, enrere i avant, assistim
a l'estorament de Carles que està sentint el relat en primera persona de la
Carta Al Pare del turmentat Kafka. Al principi els plans estan molt
diferenciats, però mica en mica que avança la obra —les gravacions— les diferències
en el temps es fan més curtes i els relats es van solapant.
La posada en escena
és molt simple: res —bé, una butaca, millor butaqueta—. Important és la
"banda sonora" que marca molt bé els canvis avui-ahir, acompanyats
dels "cops" de llum, o sigui que bravo també per la il·luminació. El
text és molt bo i el contrast del llenguatge entre ara i abans, modern, brusc i
fins i tot malparlat del Carles gravador acollonit de psicofonies, i el relator
de la carta de principis de segle XX
està molt ben equilibrat.
A mi m'agrada
rellegir texts quan es porten al teatre, i vaig repassar l'edició de Lumen traduïda
per Ricard Torrents (magnífica) i em veig capaç d'assegurar que les parts Kafka
han estat tretes d'aquí. Un encert. Balduz ha estat magnífic, solvent i
convincent: un paio normal fent una merda de feina —però millor que vendre
sabates, com confessa— i per altra banda una mena d'oracle en les parts de la
Carta al Pare. Bravo!
A Círcol Maldà una
mica més de mitja entrada. Es veu que hi ha gent que encara no s'ha assabentat del que s'hi està fent, però els que sí hi
hem anat, hem aplaudit amb ganes per gratificar l'esforç. No badeu i us la deixeu
perdre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada