WASTED
(al Ateneu Popular de 9 Barris)
Normalment quan entro a la sala d'un
teatre em donen un programa de mà i m'indiquen el meu seient. Avui no; m'han
donat un recordatori com els que es distribueixen als funerals i la persona que
me l'ha posat a la mà m'ha dit gràcies per venir. "Toni P. G. 1990-2005
D.E.P. Wasted" és el que hi deia al recordatori. No, no m'he confós anant a un tanatori;
era l'Ateneu Popular de Nou Barris on feien l'obra que hauria arrasat si
l'haguessin fet allà on s'havia de fer. Complicacions del món de la cultura que
algun dia algú hauria d'aclarir, per higiene.
Wasted és un mot anglès que en català vol
dir desolat, incultivat, erm, desaprofitat... Un gran títol per definir els
personatges de l'obra, tres joves que porten una vida miserable, sense perspectives,
innòcua per culpa de la seva actitud vital, tot i que dos d'ells tenen una feina
estable. Els tres personatges volen canviar el curs de les seves vides, però...
Els únics moments d'una certa sinceritat és quan parlen, de fet són monòlegs
interiors, amb el seu amic mort prematurament als 15 anys, el Toni. Allà és
deixen anar i són persones, però persones frustrades. Quina merda!
Sempre marxen els bons o és que aquesta
mena d'especímens no tenen el valor d'enfrontar-se a la realitat i només monologuen,
es sinceren, amb els que ja se'n ha anat? Trist, tristíssim panorama que m'ha
fet pensar en Trainspotting la peli de Danny Boyle, que comparada amb l'obra
d'avui quasi m'ha semblat un conte de Nadal.
La posada en escena és ben poc
habitual i molt espectacular, efectiva i ben trobada. Està muntada amb el
públic en cercle, però sense quasi espai al centre i els personatges actuen en
aquest reduït espai, a als laterals o entre el públic... La il·luminació hi
juga un paper important, moltes vegades per fosca, però és que l'obra ho és
molt de moralment fosca. Una altra cosa a destacar és que la peça original és
anglesa, de la jove Kate Tempest (1985) dramaturga, novel·lista i rapera, però
que els de Intims Produccions —els que la van descobrir a Catalunya i van
demanar els drets per fer-la— la van voler adaptar al seu entorn, Lleida i van
adaptar la traducció al parlar de ponent. Un encert, i així hem sentit com
diuen popes (per parlar de pits) o el temps verbal "me'n vai" en contes
de me'n vaig, sense abusar del que avui ja són arcaicismes com "naltros"
o "valtros"; nota alta pel traductor Martí Sales i tot l'equip que
l'ha assessorat.
Un altra encert dels Íntims ha estat
la tria del director, Ivan Morales, que ha entès perfectament per on havia de
transitar l'obra, on havia de deixar que es desmarxessin —la part de la discoteca
de "la carretera de Balaguer"— o on s'havien de mostrar més íntims
—els monòlegs amb el difunt Toni—. Un 10 per la seva feina com a conductor. I
qui cony són Los Corderos? Doncs un
grup que en aquest cas ha actuat com a "coach corporal" que els ha
marcat el moviment, la coreografia de l'espectacle, i que han fet una feina excel·lent.
Se'm nota entusiasmat? És que ho
estic, però també emprenyat, perquè aquesta obra havia d'anar al Festival Grec
i per motius que algú ben informat hauria d'explicar sense embuts, s'ha hagut
d'aixoplugar en llocs alternatius i ara, en aquest moment no sabem si es podrà
veure i on es podrà veure. Redéu quin nom més adequat: Wasted, desaprofitament. No em cal dir res més. Veus més
autoritzades haurien de parlar...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada