EL PREU
(al Teatre Goya)
Una dramatúrgia potent, una bona
direcció i un càsting encertat, igual a una funció memorable i això, en la meva
opinió, ho trobareu al Teatre Goya on dins el Festival Grec es fa El Preu. Ja
he dit manta vegades que jo sóc un admirador de Miller, i així com fa uns dies
vaig quedar mig decebut de Les Bruixes de Salem, avui del Goya n'he sortit fent
l'onada, i no era sol.
Penso que aquesta és una de les
millors obres del autor, doncs parla d'un món que coneix bé —la seva família
benestant va patir el crack del 29 i de viure a Manhatan a costat de Central Park,
es tingué de mudar a un petit apartament a Brooklyn—; és una obra tancada entre
les quatre parets d'unes golfes que ajuda a enrarir l'ambient, i tres dels
personatges semblen pintats en blanc i negre però a mida que avança l'obra va
aflorant una gamma de grisos infinita. L'únic que es manté inalterable és el
vell Salomon, el jueu taxador que va a la seva bola.
Dos germans, l'un va renunciar al seu
futur brillant de científic deixant d'estudiar i ingressant en el cos de
policia per tenir cura del pare, classe mitjana alta, arruïnat per la Gran
Depressió; l'altre va seguir la seva vida i ara és un ric cirurgià. Amb motiu
de l'endorracament de l'edifici on vivien els pares, han de liquidar els mobles
que hi havia acumulats. Els dos germans es retrobaran després de setze anys en
presència de la dona del primer i un taxador quasi nonagenari.
Amb només quatre personatges Miller
crea una tibantor que t'adones que fa anys i anys que existeix i que avui es
tensarà fins al infinit, no solament entre els dos germans, sinó també amb la
dona del policia, una bona dona amb tendència al alcoholisme per evadir-se, que
considera al seu marit un conformista que ha renunciat a lluitar. Salomon, el
taxador, és un jueu que fa de contrapunt amb la seva verborrea. L'estructura de
l'obra és impecable.
Sílvia Munt (m'acabo de treure el
barret) ha dirigit la peça d'una manera impecable, dosificant hàbilment els
registres necessaris en cada moment; les tensions entre els germans, els
moments de distensió amb el vell Salomon i les seves històries, i alguns moments,
pocs, de pau entre la família. Com he dit al començament, el càsting és d'una
gran categoria: Pere Arquillué com a germà policia, d'uniforme; Ramon Madaula, el
cirurgià amb elegant vestit de seda; Rosa Renom, la dona del policia amb un
vestidet de grans magatzems i Lluís Marco, el vell taxador amb un trajo marron
de ratlles de gàngster retirat.
Tots quatre han estat genials,
convincents i còmodes en els seus papers que la directora ha mantingut en l'any
en que es va estrenar a Nova York, 1968, però l'espectador avesat de seguida ha
vist que la peça és intemporal, que ara també estem vivint després d'un crack,
que la gent es ven coses per tirar endavant i que moltes famílies tenen
cadàvers amagats als armaris que convindria ventilar. És el que tenen els grans
autors, que sempre són actuals. L'escenografia molt adequada: trastos vells
amuntegats en un pis, no feia falta res més.
Penso que serà una de les peces a
tenir en compte en el balanç final d'aquest Grec. Almenys el públic d'avui així
ho hem entès a jutjar per la tanda d'aplaudiments que ha obligat als actors a
sortir a saludar repetides vegades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada