7 de jul. 2016

Les Bruixes de Salem

LES BRUIXES DE SALEM
(al teatre Grec)



Abans de començar aquesta ressenya faig una declaració de principis. Jo considero Arthur Miller un dels grans dramaturgs moderns. M'agrada com escriu, m'agrada els problemes que afronta i la seva valentia com en el cas de la caça de bruixes del senador McCarthy als anys cinquanta. Dit això de les bruixes de meitat de segleXX, anem a les bruixes d'avui.
Segurament que tothom sap que Miller va recrear aquest fet històric succeït a finals del XVII dins una societat terriblement puritana com era la de Massachusetts de l'època, per denunciar la ja esmentada caça de bruixes dins el cinema americà del meitat del XX, per tant ens estalviarem explicar de que va l'obra. El que m'ha passat en aquesta versió és que massa coses m'han grinyolat, i mira que crec que Andrés Lima és un gran director i li he vist grans coses (Urtain, per exemple). Comencen pel primer que es veu.
L'escenografia m'ha semblat pobre, no barata, pobre, poc treballada, minúscula dins del gran escenari del Grec; semblava una caseta al mig d'un gran camp. Penso que una obra amb 15 actors que passa com a mínim en quatre espais diferents s'hauria merescut tota l'amplada del magnífic "escenari" del fossat i no obviar la gran paret del fons. Jo habitualment sóc espectador de fila 1, i aquesta vegada em vaig tenir de vendre les entrades bones per culpa d'una festa familiar. Ahir estava a la fila 11 (la meva segona compra) i la veritat que l'escenografia es veia una mica ridícula. Diuen que és per culpa de que l'obra després se'n va a un teatre de Madrid, però això no és excusa, i menys per la peça inaugural del Festival.
El vestuari estava bé "en part", però, ¿com es possible que les nenes —excepte l'Abigail que calçava uns sabatots— portessin calçat esportiu? wambes, en dèiem als meus temps. La il·luminació, excepte la breu escena del aquelarre inicial que estava ben il·luminada amb la llum central simulant la foguera al bosc, però a la resta de la funció semblava que haguessin encès un llum i al final l'haguessin apagat.
En quant a les actuacions, no m'atreviré a dir que no eren bones, però no em van emocionar excessivament, i en alguns punts de l'obra fins i tot les vaig trobar poc creïbles. penso que Lima no va encertar en el to que necessitava la peça i en part m'ho confirma que bona part del públic força vegades va riure obertament dins d'aquella situació tràgica. Tampoc va ser un encert del director tot el tràfec de fusteria bastint la casa fins acabar amb la plaça del poble amb una forca —d'un sol pal— per l'escena de l'execució final.
No, no estic massa satisfet de la peça inaugural del Grec d'aquest any, però com que l'esperança és l'últim que es perd, penso —com el títol d'aquella divertida obra de la Marta Buchaca— l'any que ve serà millor.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada