25 d’abr. 2016

Una Vida al Teatre

UNA VIDA DE TEATRE
(al Teatre de l'Aurora d'Igualada)





Això que explicaré no sé si us ha passat mai; coneixeu un autor de teatre —no personalment, sinó que heu vist unes quantes o moltes obres d'ell—,sempre us ha agradat el que fa, la seva manera d'enfocar les trames, els seus diàlegs... en fi, el teniu com a referència. Un dia veieu que fan una obra seva i sense dubtar-ho l'aneu a veure, però no reconeixeu res del que us fascina del autor. Mireu el programa de mà i sí, comproveu que el seu nom surt als crèdits. Que està passant?
És el que m'ha succeït aquest cap de setmana amb Una Vida al Teatre, obra de David Mamet, que no m'ha semblat veritablement un Mamet. D'ell tinc al cap Un Matrimoni de Boston, American Buffalo, Glengarry Glen Ross i moltes altres... i penso que aquí alguna cosa ha fallat; potser l'adaptació?
L'obra va de dos actors teatrals, un ja gran, amb una pila d'anys d'ofici a l'esquena i l'altra jove. Treballen en una companyia de repertori i ja han fet una pila d'obres junts. "Representa" que els espectadors ens hem de ficar en la seva relació i els conflictes quan n'hi ha, però tota l'exposició és tan plana que, al menys a mi, no m'ha despertat el més mínim interès i no "m'he ficat enlloc".
L'escenografia representa un escenari vist des del darrera; quan els actors actuen ho fan donant-nos l'esquena ja que el seu públic és la paret de fons de l'escenari, i la gran part de l'obra passa abans i després de la representació, on els dos actors comenten com ha anat, o mentre es maquillen... Això està bé; no és nou, però funciona, el que passa és al llarg de l'obra no hi ha "xixa", no hi ha on clavar les dents i la cosa queda plana con la terra abans de Copèrnic.
Els actors ho han fet malament? No m'atreviria a dir-ho perquè d'allà on no n'hi ha no en pot rajar, però el resultat és molt poc satisfactori. La culpa és de Moisés Maicas, el director? Tampoc ho asseguraria perquè potser l'obra és dolenta de naixement. No l'he vist en altres versions i no puc comparar, o sigui que em quedo amb tots els dubtes que he expressat en aquesta ressenya.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada