MISA FRONTERIZA
(a Les Sitges de Firatàrrega)
Una sitja és un dipòsit, el que en
castellà en diuen silo, habitualment
per guardar gra de cereal. A FIRATÀRREGA, un dels llocs on es fan espectacles
es diu Les Sitges perquè eren això, els magatzems del oblidable Servicio Nacional del Trigo, una
invenció franquista de l'any 37 i que d'alguna manera monopolitzava el blat, i
a la postguerra l'estraperlo. Penso que alguns dels fundadors del PP van
aprendre a robar aquí; va ser una gran escola, però anem al teatre.
Misa Fronteriza és un crit, un clam en contra de les fronteres, les que siguin, les que
dibuixen ratlles al llarg de la geografia del món, les que parteixen territoris,
famílies i amics. És teatre de denúncia, compromès i que pretén remoure
consciències, però no està fet en un to tràgic tot i que el drama existeix. Com
que l'obra és mexicana incideix en el trànsit entre el nord de Mèxic i el sud
dels EEUU, tot i que al final fa un resum de les fronteres del món. Ens parlen
els mexicans de l'estat de Nuevo León, aquell estat tan curiós que només té 15
kms. de frontera amb els nordamericans, una línia traçada sobre les aigües del
Rio Bravo
Penso que l'habilitat de l'autor, Luis
Humberto Crosthwaite ha estat en com ha estructurat el relat, simulant la
cerimonia d'una missa catòlica, apostòlica i romana; així, sense manies ni tabús,
seguint amb el ritual: introit, gloria, lectures; al públic ens feien aixecar, seure...
segurament algú haurà sortit emprenyat, però ja s'ho farà mirar. D'aquesta
manera tan original, l'obra invita a creuar totes les fronteres, entre Mèxic i
Estats units, entre l'espectador i l'escena,
entre el text sagrat i el laic, fins i tot entre la música del nord i la del
sud.
En un moment Jesús —que fa de guia per
creuar, una mena de coyote—, extreu del sarró els últims aliments que li queden
i agafant la tortilla, la reparteix
entre els companys d'expedició, tot dient: tomad
y comed todos de ella porque esto es lo último que nos queda y la jornada será
muy larga, i fa el mateix amb el tequila que li resta. Tota la història
acompanyada per música de Nuevo León —no confondre amb la de mariachi—, executada
per un acordió diatònic i un bajosexto, que és com una guitarra amb les cordes
doblades. Així ens interpreten i canten temes de José Alfredo Jiménez —un
cantant molt popular del nord de Mèxic— que segons ells és Déu: en el principio fué José Alfredo, deixen
molt clar.
Misa Fronteriza és una crítica
despiatada contra la violència entre la frontera mexico-americana, pel control
de la migra, les guerres entre
narcos, les muralles aixecades, però no oblida els mateixos patiments que
passen els que es juguen la vida al mar o al desert, intentant desesperadament
escapar de la violència global.
A mi m'ha agradat i m'ha interessat
molt, tan la forma d'explicar la història com la manera de plantejar-la. M'ha
semblat una mica innocent i fins i tot maniquea, també amb algun punt masclista
porque los machos muy machos también
lloran, però m'ha agradat molt. Possiblement hi ha influït que he vist poc
teatre mexicà i la novetat sempre interessa. Crec que els de Gorguz Teatro Universitario
ho han fet molt bé dirigits per Alberto Ontiveros. Molt bé la il·luminació
marcant ratlles imaginàries (fronteres) i l'escenografia quasi inexistent que
no feia cap falta. Només un faristol de fusta des de on l'oficiant es dirigia a
nosaltres, els feligresos. Els espectadors hem aplaudit molt i mentre alguns ballaven al ritme del que els do intèrprets tocaven, altres hem pogut parlar una estona amb els actors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada