3 PENNY OPERA
(al National Theatre de Londres)
Reconec que jo tinc una mena d'obsessió
per aquesta obra, ja ho he comentat més d'una vegada. És una versió lliure del
"musical" més antic del que es té referència documentada: The Begar's Opera, estrenat l'any 1728 a
Londres. Situeu-vos: Bach encara composava, Mozart va néixer vint-i-vuit anys
després i Beethoven va morir cent anys més tard.
La versió que he vist avui és la que va
escriure Bertolt Brecht (Die
Dreigroschenoper)
a partir d'aquest original antic; la música la va crear Kurt Weill i es va estrenar
l'agost del 1928 a Berlin, just dos-cents anys després que la versió original.
A pesar de l'èxit, els dos autors es van tenir d'exiliar; l'un marxista,
l'altra jueu i el senyor Adolf Hitler començant a remenar la cua...
Brecht, trencador, va voler escriure
una obra que xoqués amb les que estaven en boga a l'època, en que el públic s'identificava
amb l'heroi tràgic i el seu destí, i ell era marxista i això li feia urticària,
motiu pel qual els personatges són una colla de lladres, captaires i desarrapats,
i la crítica va contra el poder i la banca, en fi, els que manen. Per acabar-ho
de fer bonic li va encarregar la música al seu amic Weill, que no es
caracteritzava per fer una música fàcil i complaent. El resultat és una obra
immensa, difícil de pair, però que si es fa bé et deixa clavat a la butaca. En
dues hores i mitja de funció només hi una sola cançó que "es deixi"
taral·lejar, la coneguda Mack Navalla, i si la canteu us adonareu que és
repetitiva fins a la sacietat. De la resta de temes, la majoria dels mortals
són incapaços ni de començar-les. Una música molt lligada al cabaret alemany de
l'època, però no feta per autors de cuplet, sinó per un geni i un mestre.
La història és aparentment innocent.
Mack, que és un pinxo, és el rei dels lladres i domina les quadrilles que
actuen a Soho londinenc. Es casa amb la Polly Peachum contra la voluntat del
pare de la noia, que és el rei dels captaires, als que té organitzats i els
cobra el cinquanta per cent de la recaptació. Peachum, molt emprenyat, va a veure "Tiger" Brown, cap de la
policia perquè el capturi i el faci penjar, però Brown és amic, corrupte, de
Mack i el vol ajudar, però finalment es troba entre l'espasa i la paret perquè
Peachum l'amenaça amb una manifestació dels pobres reclamant dignitat el dia de
la coronació de la Reina Victoria, i quan estan a punt de penjar-lo... apareix
la solució grega: Deus Ex Machina. A
l'últim moment entra en escena un emissari de la Reina, l'indulta, el fa
cavaller i vet aquí un gat, vet aquí un gos...
Ara anem pels capítols de l'enveja,
sana, però enveja. L'obra la fan al National
Theatre, a la sala Olivier (pel Laurence) i com a complex de cultura fa
caure la bava: sales, biblioteca, lloc de trobada... en sembla que alguna vegada
ja n'he parlat, tot a peu de riu on la gent s'hi passeja. Al costat hi ha la Filmoteca
Nacional, tot a la zona de Southbank, prop de la Tate Modern, el Shakespeare
Globe's... La sala Olivier és en forma de mitja lluna i té un equipament extra.
Al centre de l'escenari hi ha un elevador (el Drum Revolve) circular que al menys té 12 0 14 metres de diàmetre
que és capaç de pujar escenografia del soterrani en tirabuixó. Espectacular!
La segona part de l'enveja ve per la
part artística. Escenografia espectacular, músics molt bons que interactuen amb
els protagonistes, il·luminació espectacular i una pila de creatius treballant
el moviment escènic, el disseny del so, el vestuari, el maquillatge... Allà no
hi ha lloc per la mediocritat i així els va: la sala quasi plena. Ara la
pregunta: d'on surten les misses? Jo he pagat 50£ (no arriba a 60€) per una
magnífica butaca centrada a la fila D (la quatre). Són diners, però la relació
qualitat preu és molt bona, i aquesta vegada no hi havia descompte per concessions. La pregunta era retòrica, perquè
em sembla que les misses surten del ministeri de cultura.
En resum, una obra genial interpretada
amb genialitat. No diré que ara ja em puc morir, perquè no en tinc punyeteres
ganes, però sí que he quedat molt satisfet. I amb aquesta obra m'he acomiadat
d'una setmana llarga (o potser dues de curtes) a Londres. No tot el que he vist
ha sigut perfecte, però penso que he aprofitat el temps.
P.D. L'actor que surt a la foto en
cadira de rodes fent de discapacitat, és realment discapacitat i a Anglaterra
força famós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada