9 d’abr. 2017

Carousel

CAROUSEL
(al London Coliseum de Londres)



          Per fi he vist una obra a un lloc que fa temps tenia pendent; el London Coliseum,  tambe anomenat English National Opera (ENO), un teatre relativament nou, de principis de segle XX, que va neixer amb la voluntat de fer tota mena d’espectacles (opera, tatre…) exclusivament en angles, en contraposicio del Royal Opera House (ROH) de Covent Garden, en que les operes es fan en la llengua original. Es un teatre magnific, el mes gran de Londres i diuen que molt ben equipat. La platea esta formada per una grada amb una inclinacio que ja voldriem al Liceu de Batcelona. La decoracio es luxosa, tirant a antiquada, vellut vermell, daurats, etc…
          Hi he vist un classic del musical nordamerica: Carousel, d’aquell duo tan estable com una parella de la Guardia Civil, lletres d’Oscar Hammerstein II i música de Richard Rodgers. No em voldria equivocar, pero em sembla que es la seva segona colaboracio i es va estrenar el 1945. Una de les cancons mes famosa es You’ll Never Walk Alone que, ves quines coses, el club de futbol Liverpool el va adoptar com a himne.
          L’argument es una mica curios, doncs va de gent que van i tornen del cel. Tot i que hi ha un suicidi, es bastant light, de bona gent i “valors”, absolutament blanc, res de balls estripats, pit i cuixa, no. Si no l’haguessin fet al ENO potser no hi hauria anat, pero en aquesta casa tenen fama de tirar la casa per la finestra. Per comencar al fossat dels musics n’hi havia seixanta (60!), poca conya, en una formacio d’orquestra simfonica, arpa inclosa, i d’interprets 78 entre protagonistas, ensemble, chorus i nens. Aixo no es veu cada dia i jo he decidit aprofitar-ho.
          Els interprets, com ja ens tenen acostumats, fora de serie, realment molt bons, fruit d’un casting insuperable. Les coreografies, tot i que la dansa no es el mes important d’aquest musical, excelents, diría que modernitzades, no m’han sonat a any 45. El vestuari clavat dels anys de la depressio i l’ecenografia es el que m’ha semblat mes antiquada, tot i que a base de mappings i transparencies. No ho puc asegurar, pero juraría que han reproduit la de l’estrena, pero en contes de telons pintats els han fet amb tecnología. Tot i aixi molt be.
          Jo, com que estaba a la fila 1 quasi darrera el director de la orquestra, m’he permes de felicitar-lo pel be que sonaven, un paio bastant jove i simpatic que ha estat la mar de content amb les meves congratulacions. A mes de dirigir ballava; ha sigut molt divertit, un tio entusiasta.
          Comentari apart es mereixen els nou nens actors, i n’hi havia algún que no tindria mes de set o vuit anys. Ara no reflexionare sobre la conveniencia de fer treballar canalla tan petita, tot i que comprenc que es l’escola dels futurs actors. Pels meus nets no m’agradaria, pero val a dir que actúen amb una naturalitat i una prestancia que alguns veterans ja voldrien.
          Gran nit de teatre, grans interprets, gran orquestra i grans musics. Fins i tot jo soc gran (d’edat), o sigui que tot gran, baja, de conya.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada