PUIG I CADAFALCH, UN CROQUIS
(al #dillunskabrota de gener 2018)
Ahir era tercer
dilluns del mes i per tant #dilunskabrota, el primer de l'any 2018, i com no
podia ser d'altra manera hi va haver funció, una monòleg de caire històric
escrit per a celebrar el 150è aniversari del naixement de Puig i Cadafalch i
també el centenari de la posada en marxa de la Mancomunitat de Catalunya.
De teatre
"polític" se n'ha fet sempre, doncs les arts escèniques, com tantes
manifestacions de la cultura, mai han estat amorfes, sinó més aviat
reivindicatives i han lluitat per donar a conèixer les injustícies. Un requisit
bàsic, però, és que aquest tipus de teatre sigui rigorós en extrem, ben
documentat, sense llicències per fer-lo comercial i a més molt ben escrit i
interpretat; no és una comèdia que et permet dir alguna boutade o deixara anar alguna conya inconsistent.
Puig i Cadafalch,
un Croquis té tots els bons elements esmentats. A partir d'un gruix de
documentació important, Marc Rosich, aquell dramaturg que sembla que no dorm mai,
ha bastit un monòleg impressionant, ben construït, rigorós, però gens feixuc,
repassant la vida de l'arquitecte modernista, historiador de l'art, polític i
sobretot patriota català. Un soliloqui que, per no fer-lo llarg, repassa
especialment la vesant política d'aquest catalanista de pro que a la mort de
Prat de la Riba va ocupar el lloc de President de la Mancomunitat de Catalunya.
Però el teatre s'ha
d'interpretar, i els bons textos —els
monòlegs, més— requereixen d'una representació molt equilibrada, i aquí apareix
Sergi Mateu que ja avanço que en fa una creació. Alt (ho és) i molt elegant,
enfundat en un vestit elegantíssim de color beige,
americana tipus redingot, armilla de botons folrats i camisa de coll de pajarita. Comença explicant-nos per
sobre la seva vida d'estudiant d'arquitectura per anar ràpidament a les
reunions polítiques, la coneixença amb Prat de la Riba i la seva entrada en política.
Llegeix alguns dels seus discursos més abrandats, la seva voluntat per
modernitzar el país, la fascinació per la electricitat i la obsessió per fer
una exposició universal sobre aquest tema —que Primo de Rivera li va tombar
(ah, les dictadures)—. I així pas a pas fins a la guerra civil, lluitant per
salvar el patrimoni de les esglésies davant els eixelebrats de la Fai que les
volien (i van) cremar.
Boníssima interpretació,
molt ben mesurada, i quedi clar que a can kabrota les actuacions es fan a pèl —no
en pilotes, malpensats—, vull sense música, ni il·luminació especial ni, en
aquest cas, el magnífic vitrall de darrera l'actor: la paraula i el gest en
front als espectadors, però això sí, amb el comodí de la proximitat, dit a un
metre de distància dels espectadors.
En acabar tanda
llarga d'aplaudiments i després aquella cosa tan valorada pels habituals, els
comentaris assistents-actors parlant de l'obra i la manera de fer-la, amb una
copa de vi a la mà i sopant una mica amb el pica-pica que acostuma a volar. Es
veu que el bon teatre dona gana. El proper #dillunskabrota serà d'aniveresari:
farà quatre anys que vam fer el primer amb aquell Novecento d'Alessandro Barico en que un magnífic Pep Jové ens va
fer somiar en l'oceà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada