MAGNOLIA i BOOGIE NIGHTS
(dues pel·licules del mateix director)
Avui ressenyaré
dues pel·lícules, dues pelis del mateix director distanciades per 18 anys, que
en cine, i fins i tot a la vida, és molt. Parlo de Paul T. Anderson i les
pelis són, per ordre d'aparició Magnolia
(1999) i Phantom Thread (2017, en
castllà El Hilo Invisible). La de l'any passat estava nominada a l'Oscar com a
millor pel·lícula, però només va aconseguir la de millor vestuari —normal, sent
la biografia d'un reputat dissenyador de moda—. A Magnolia només va guanyar un Oscar Tom Cruise com a actor de
repartiment i Aimee Mann per la cançó Save
Me, tot i que a mi em va agradar més el tema Wise Up que canten tots els actors.
Fetes les
presentacions vaig al tema. El Hilo Invisible la vaig trobar llarga, pesada i
avorrida, tres pecats mortals en cine. Per començar penso que les biografies
s'han de fer de persones molt importants (Juli Cèsar?), que han tingut vides
interessants, i penso que la Reynolds Woodcock ho va ser poc excepte pels estudiosos
del món de l'alta costura (anglesa). La fotografia és bona i les ubicacions
estan molt bé: la casa on viu i treballa, la casa dels afores, però això no és
nou. Les cases angleses i el paisatge dels afores són preciosos. La música de
Jonny Greenwood la vaig trobar directament dolenta, amb llargues i pesadíssimes
tirades de piano intentant donar un toc "culte" a la peli. Acabo amb
una mania meva, però quan el guió és fluix, els actors no es poden lluir i crec
que he vist el pitjor Daniel Day Lewis fins avui.
I ara com a les
bodes de Canà, el vi bo pel final. Magnolia
penso que podria ser la millor peli del 1999. És volgudament complicada i utilitza una tècnica narrativa poc
habitual al cine per difícil de manejar. Us recordarà Short Cuts de Robert Altmann, una altra peli coral en la que els
personatges es van entrellaçant. Aquí el director i guionista ens parla de 9
vides que es van entrecreuant per atzar, i no explico més per si algú no l'ha
vist.
Els càsting és
formidable amb un sac de bons actors, de coneguts i de no tant; el clan preferit del director hi surt quasi tot. El guió és impecable, sense escletxes,
i quan et sembla que l'ha cagat, descobreixes més tard que no, que tot lliga. Els
actors ho fan de meravella, fruint de la feina ben feta. Tota passa al Valle de San Fernando, una perifèria de Los Angeles (CA), o sigui que el
paisatge és tot urbà. És d'un dinamisme que hi ha moments en que et penses que
no la podràs seguir. Ras i curt, és boníssima (en la meva opinió)
La peli comença
d'una manera que possiblement no hàgiu vist mai a la pantalla, o sigui que no
s'hi val, posar-la al reproductor i anar a fer un riu per estalviar-se les lletres, com deia el meu
avi. Quedaríeu ben fotuts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada