WEST END LONDINENC
(Opinió)
El que es coneix com a West End de la ciutat de Londres és molt possible que sigui la concentració més importants del món de grans
teatres. Ni ha una pila i a més la majoria són antics i molt bonics, cosa que
compensa que alguns siguin una mica incòmodes.
Al West End s’han fet, junt amb
el Broadway novaiorquès grans
estrenes mundials de teatre de tota mena, tot i que ambdós destaquen per les
seves grans posades en escena de musicals, tan és així que obres creades i
estrenades altres països han assolit la fama en aquest barri londinenc, com Les Misérables, d’autors francesos i
estrenada a París l’any 1980.
El West End ha sigut la meca del
teatre musical, però com podeu notar estic parlant en passat perquè em temo que
alguna cosa, no massa bona està passant i sospito el que és. Per començar em
veig obligat a fer una declaració de principis: per a mi el musical és teatre,
com la òpera; no és un concert, ni un recital, és explicar una història
utilitzant paraules i música, cantant acompanyats per una orquestra amb més o menys
músics, i moltes vegades els intèrprets a més de cantar ballen. És una
disciplina molt exigent perquè els actors han de ser molt complets.
Com en totes les històries explicades, el primer, bàsic i fonamental és el
guió. Sense història no hi ha teatre, i ara torno a la meva sospita inicial. El
muntatge d’un musical, com el de una òpera és molt costós. Fins i tot les grans
obres només parlades requereixen de molta gent. Acabo de veure un Hamlet al
Barbican on hi havia 23 actors i quasi el triple de persones implicades en la
producció. Això en un musical s’augmenta per la part de músics, assajos,
tècnics de so... Els diners són molt porucs i els inversors tendeixen a
“assegurar” i avui costa trobar a la cartellera una producció nova de l’altura
de Cats, Els Miserables, El Fantasma de la Òpera o Rent.
Per desgràcia penso que s’està abusant d’un tipus d’espectacle musical que
alguns anomenem Juke Box, nom
perfecte pel que ofereix, ja que aprofita els èxits d’un cantant o un conjunt
musical per fer un repàs a la seva discografia, muntant una feble història per
anar lligant cançons, com si tiréssim monedes en una màquina reproductora, com
les Juke Box Wurlitzer dels anys
quaranta.
Avui si fem un repàs al West End londinenc trobem El Fantasma de la Òpera,
Els Miserables i Miss Saigon com a grans obres, totes amb més o menys trenta
anys a l’esquena; després unes quantes peces refregides de pel·lícules, com
Wicked, Charlie i la Fàbrica de Xocolata, Billy Elliot, Matilda, El Rei Lleó, i
una pila de Juke Box, com Kinky
Boots, Beautiful: Carole King Musical, Let it Be, Thriller Live, Jersey Boys,
Mamma Mia, Sinatra... Per a mi això és un panorama una mica desolador.
Imagineu-vos que la gran novetat esperada per aquest octubre és... Cats, certament
una joia... però dels anys vuitanta!West
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada