DOS PITS I UNA POMA
(al Maldà)
Dos Pits i Una Poma
no és una obra d'autor, és una peça "d'autors", en plural, Verdi,
Wagner, Puccini... i els que l'interpreten, Núria Dardinyà, (soprano), Clara
Manyós (actriu), Manuel Ruiz (pianista) i Oriol Genís (director). També podríem
dir que és un recital, perquè si canten diverses àries d'òpera, però tampoc ho
és del tot; no té l'estructura d'un recital formal... estem fotuts, ens costarà
explicar de què va.
A Dos pits i Una
Poma s'hi combina la música d'òpera amb textos d'autores reconegudes com Maria
Aurèlia Campmany, Maria Mercè Marçal o Montserrat Abelló, que ens conviden a reflexionar
sobre la situació actual de les dones. Se'ns ofereix, doncs, una visió que
contrasta els retrats de les heroïnes operístiques, però provocant una reflexió
sobre el paper de la dona en la realitat: l'una, la que es guanya la vida
netejant i l'altra que viu reclosa a casa seva, una metàfora que al principi
costa d'endevinar.
Al entrar al Maldà
ens trobem amb un pianista avorrit entretenint-se mirant al mòbil, una actriu
emparrada damunt del piano menjant desdenyosament una poma i quan s'afluixen
els llum per començar l'espectacle apareix la soprano amb estris de neteja:
cubells, motxo, pala recollidora... i ataca Quando
m'en va de la Bohème, de Giacomo Puccini.
Núria Dardinyà, ja
d'entrada ens demostra una potència vocal i una capacitat d'emocionar
important, passant d'un tema a l'altra amb autoritat; de Puccini a Cilea, a
Mozart, Verdi... per acabar amb el Mit un
leise de Tristan Und Isolde de Wagner, quasi res. El paper de Clara Manyós
potser és menys agraït, doncs bona part de l'espectacle actua de comparsa, però
amb una expressivitat digne de menció. Manuel Ruiz, el pianista fa de pianista,
naturalment, però també té la seva part actoral i finalment acaba una mica putejat per la soprano i l'actriu.
Espectacle
indefinible, o al menys jo no m'atreveixo a fer-ho, però molt interessant en
part per la seva indefinició. L'Oriol Genís és el director, però acabarà
involucrat en el desenllaç; si no hagués estat així, l'hauríem trobat a faltar.
Al llarg de la
funció t'adones que tots els moviments escènics estan molt ben calculats, cosa
que no és d'estranyar al llegir als crèdits que estan signats per Roberto G.
Alonso, un dels imprescindibles en aquesta disciplina. Un vestuari molt bo de
Marc Udina ens acaba d'arrodonir la funció. La camisa de l'Oriol d'impacte, més
florejada que les meves sabates.
Acabo. Un
espectacle molt interessant, allò que ara se'n diu "diferent" sense
concretar amb que és diferencia dels altres, però jo sí diré que ho és perquè
no és un recital d'òpera clàssic, ni una obra de teatre amb planteamiento, nudo y desenlace, ni una
sessió de textos i poemes convencional. Diguem que és una cosa dirigida per l'Oriol Genís, i molts ja ens entendrem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada