THE PHANTOM OF THE OPERA
(al Her Majesty's Theatre de Londres)
Quan al 1910 Gaston Leroux va publicar la peça El Fantasma De La Òpera, poc
s'imaginava que 76 anys després se'n faria una versió en teatre que seria un
dels grans èxits de la història dels musicals. Trenta-dos anys porta representant-se sense
interrupció al Her Majesty's Theatre de
Londres. És l'obra que més diners ha recaptat de la història i una pila de
rècords que ara seria molt pesat i gens interessant d'enumerar. Si us interessa
ho trobareu a la Viquipèdia.
Jo la vaig veure l'any 1988, em sembla, i ara 30 anys després hi he tornat
perquè en aquesta escapada m'acompanyava un nét molt interessat en teatre que
volia conèixer com funcionen aquests tipus d'obra a la capital del món. No cal
dir que va flipar. Jo no, perquè estava segur que m'ho passaria tan bé com la
primera vegada.
Penso que com a peça teatral ho té tot. Una història d'amor impossible,
paral·lelament al amor possible i desitjable; teatre dins el teatre i el moment
clàssic en que la noia del cor substitueix a la prima donna que es nega a treballar per por (al fantasma). Té àries
meravelloses com Think Of Me, o moments
corals espectaculars com Masquerade.
Escenes de dansa i tota mena de trucs escènics que la fan espectacular, i per
acabar una de les partitures, en la meva opinió, més aconseguides del teatre
musical. Només de començar la obertura ja et posa el melic a
"puesto". És possible que el que diré a algú li sembli agosarat o directament
una blasfèmia, però opino que El Fantasma no té res a envejar a les millors òperes
de Puccini, per exemple.
No és freqüent veure damunt l'escenari 33 intèrprets i al fossat 27 músics,
60 persones sense comptar els substituts que en aquesta obra són 16. Jo estava
molt pendent de les reaccions del meu nét, que tot i haver vist força teatre,
estava captivat tan pel que passava damunt l'escenari com a fora. El va
impactar molt que els espectadors entressin amb begudes i que a l'entreacte
fessin cua per comprar més begudes o terrines de gelat. Cues també per comprar
els programes o els fabulosos souvenir brochure
tamany carpeta amb fotos magnífiques. El teatre a Londres està rodejat d'una
litúrgia potser una mica decadent, però que a molts ens agrada, i als anglesos
més.
Tornant a la ressenya —que m'està quedant una mica "familiar"—
aquesta és una obra per veure i fruir de tots els seus aspectes,
interpretacions, música, posada en escena, dansa, vestuari... No és estrany que
Andrew Lloyd Webber sigui considerat un dels grans compositors de teatre
musical, Cameron Mackintosh el més reputat productor, o Harold Prince el
director imprescindible, tres puntals del teatre que es veu al West End
londinenc, i en aquest cas els responsables del èxit del Fantasma. Si feu una
escapada a la capital del Regne Unit i no l'heu vist, no us la perdeu. No
m'estranyaria que la fessin durant molts més anys, encara.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada