CANÇONS PER UN NOU MÓN
(al Teatre Gaudí Barcelona)
Jason Robert Brown és un músic que jo aprecio molt, dels que pertanyen a
aquesta generació de nous creadors estil "Juan Palomo" que s'ho fan
tot ells; la idea, el llibret, les lletres la música... al estil de Jonathan
Larson o Andrew Lippa. El seu musical més conegut és The Last Five Years, la història d'una parella des del seu
enamorament fins a la ruptura, però explicada des dels diferents punts de
vista: el d'ella començant per quan ho deixen i el d'ell començant per quan
s'enamoren, i així avancen els cinc anys en direccions oposades. Explico això
per fer palès la seva valentia d'atacar una història de manera tan atrevida.
Songs For A New World va ser el seu primer musical, estrenat al off Broadway fa 22 anys i també és força atípic, doncs no narra una
història sinó diferents situacions i les decisions que han de prendre les
persones al llarg de la vida, situant-nos en el moment de la decissió. Es un
musical curiós pel fet de ser molt representat en teatres locals i escoles de
música per la seva simplicitat a l'hora de muntar-lo. Es pot posar en escena
amb quatre caixes de fusta com s'ha fet ara al Gaudí, però te una parany
mortal: la seva complicació musical que exigeix un domini vocal considerable; no
són cançonetes en pla Disney, els temes són difícils d'entendre i complicats de
cantar amb solvència: vaja, una trampa per a principiants.
I això penso que és el que ha passat al Gaudí. Vocal Factory ha fet una
mena de festival de fi de curs —amb tots els respectes, i penso que fan molt
ben fet de fer-los per encarar als alumnes amb el públic— i ha escollit aquesta
obra, la que opino que és un parany, i el resultat ha estat fluix. De la quasi
vintena de temes que es composa l'obra, cap és del mateix estil perquè Jason
Robert Brown ha barrejat estils, ritmes i tot el que musicalment és manipulable,
i per cantar amb sentit i sentiment el que ha escrit s'ha d'estar molt bregat.
Penso que les escoles haurien de fer propostes menys ambicioses perquè els seus
alumnes comencin a enfrontar-se al públic, ja que escollir obres massa difícils és
com donar el paper d'Otello de Verdi a un tenor principiant, el pots matar.
S'han salvat els quatre músics que han acompanyat els cantants. pel meu
gust el piano ha estat massa protagonista, però això, tot i ser el meu
instrument preferit, és subjectiu. El que sí haurien de vigilar els responsable
del teatre és el so que ha estat molt dolent. El Gaudí és complicat, amb un
sostre molt cabró, però per això hi ha els tècnics. A la primera part,
especialment el piano saturava; a la segona ho van corregir una miqueta.
Una precisió: el musical es representa amb quatre actors i al programa
n'hi consten deu. Suposo que vol dir que aniran alternant, per tant no sé com
ho faran els que jo no vaig veure el dia de l'estrena.
Aquesta foto la vaig fer jo.
ResponEliminaEt prego que d'ara endavant NO FACIS US DE CAP FOTO MEVA.
Miquel Gascón
I com se sap si una foto és d'algú si no hi ha Copyright? No tots tenim el do d'estar tocats pels Déus (autèntics) que ens permeten saber-ho tot, cagumcony!
EliminaLa meves fotos sempre tenen el títol de l'espectacle i l'afegit de "Voltar i Voltar". Mira abans de publicar-la que no costa pas tant. Precisament en fot molt que una persona tan impresentable com tu, s'aprofiti del meu treball.
EliminaAllez a chier à la voie.
ResponEliminaQuant dius "chier"... suposo que parles de tu... oi ?
EliminaNo, parlava de tu, però si tens feina, alguna roda de premsa, o el que sigui, hi puc anar per tu amb molt de gust. Sóc home de fer favor, jo
ResponEliminaSi tothom et coneix per fer "favors" de bona voluntat... o fer critiques d'obres de teatre que no has vist, per haver-les dormit en un 80% ... i a sobre deixar-les malament. Ets un "fiera"
ResponEliminaÉs quan dormo que hi veig clar... J. V. Foix
ResponElimina