TRAVY
(al Teatre Lliure de Barcelona)
"Farem el
ridícul" va dir el fill; "no tothom sap fer el ridícul" li contestà
el pare molt seriós. Això passava quan els Travy feien espectacles com Quatre
Fustes i Un Paper. I qui són els Travy? Doncs una família d'artistes que porten tota una vida fent teatre,
principalment de carrer; la família Pla-Solina, tota una institució. Són
Clowns, joglars, poetes... fan teatre físic, teatre molt dur, però a la vegada
tendra, poètic. Penso que són tot això i més, molt més, però ara...
Vull dir fa un
temps, el Teatre Lliure li va fer un encàrrec al Oriol —el fill que temia fer
el ridícul— per muntar una obra; el que volgués. Penso que el que era director de
l'entitat en aquell moment (no diré noms, déu me'n guardi que baixen brutes) va
ser valent, atrevit i va tenir visió, i aquí va néixer el que aquest mes s'està
veient a l'Espai Lliure.
Per començar veiem
un xicot molt jove que de manera obsesiva i embolcallat per una música de Isaac
Albéniz (Astúrias al piano) sembla que està treballant un text. Escriu frenèticament,
corregeix, llança esborranys, torna a començar... És l'Oriol que intenta donar
forma al relat. A continuació va a veure la família i els explica la idea que
ha tingut per l'encàrrec: parlar de la seva família, dels Travy. La família és
entranyable, però caòtica i parlen tots a l'hora, s'interrompen contínuament i
hi intercalen coses que res tenen a veure amb el projecte que explica l'Oriol,
com repetir que ha mort el famós pallasso italià... i aleshores es llança la
idea de parlar d'ell, i el pare es dispara recitant Il Castello Maledetto, que jo que sóc de l'any 40 recordo a la meva
germana gran recitant-lo mentre es descollonava de riure: En un castel·lo perduto entre boscos e jardinos, tre gattis de pelo
fino fachian mau, marramiau... (em vindrà d'aquí la meva afició al italià?)
M'aturo perquè una
ressenya no és explicar l'obra fil per randa. El que he relatat ha estat per intentar
fer entendre que tot era un caos, una mena de casa de barrets de pallassos, amanida
amb una poètica tendre i deliciosa. El patriarca (Quimet) d'impecable frac
blanc es passa mitja obra portant una síndria, la matriarca (Núria) sembla
(només sembla) posar uns grams de cordura, la germana (Diana) es nega a portar
el nas vermell i de repent es presenta vestida de lluitadora mexicana
d'aquelles de pits a l'aire i màscara de lluentons, i el germà (Oriol) no aconsegueix
posar ordre ni lligar mínimament una dramatúrgia, o sigui que decideixen
assajar... les salutacions al públic i els agraïments als tècnics.
Amb tot això es pot
fer un obra? Sí, i bona perquè és un homenatge al teatre popular en codi clown,
tendre, poètic, i això arriba al fons del cor i esponja l'ànima. Redéu, quina
enveja una família així!
Ah, em deixava que la dramatúrgia és de Pau Matas i l'Oriol Pla, l'escenografia de Sílvia Delagneu i la il·luminació de Raimon Rius, tot excel·lent i ajustat al que demana la peça.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada