28 de set. 2019

LA CELESTINA

LA CELESTINA
(al Teatre de l'Aurora d'Igualada)





La Celestina, de Fernando de Rojas és un clàssic de la literatura castellana del segle XV, una novel·la d’amor on Calixto, jove noble i eixerit, perseguint un falcó entre en un hort on hi ha Melibea i queda corprès de la seva bellesa. En principi ella el rebutja —ja ho feien això les noies castes d’aquells temps— però ell vol enamorar-la i davant el rebuig es posa en mans de Celestina, vella puta i proxeneta que li farà de mitjancera. El tema és de sobres conegut.
El que ja no és tan normal és posar-ho en escena amb només dos actors —magnífics Ágeda Llorca i Pau Gregori — i amb la tècnica de teatre d’objectes, en aquest cas titelles. No és normal però els de BAMBALINA TEATRE PRACTICABLE en són especialistes i per això se’n surten tan bé.
Al escenari hi trobem unes estructures metàl·liques que representen la casa humil de Celestina, la casa benestant de Calixto i la torre de la casa de Melibea, tot i que els personatges actuen per tot arreu. Al fons, sense amagar-ho uns suports que aguanten els caps de les titelles.
I comença l’obra i va passant tot el que ha de passar, i els dos intèrprets fan tots els papers amb les titelles a les mans, fent les veus de tots els personatges, recitant tots els papers en un castellà adaptat a l’actualitat sense perdre expressions que ens mantenen al segle XV. L’adaptació de Jaume Policarpo, un dels fundadors de Bambalina, amb trenta anys d’aquest ofici a l’esquena, és molt bona, així com la direcció també d’ell mateix. Naturalment l’obra l’ha reduït a vuitanta minuts, però tot i les tisorades, la peça es segueix perfectament.
Penso que una de les molt bones pensades ha estat el fet d’introduïr alguns tocs de conya en clau contemporània, com quan a Calixto li ofereixen un caball (de fet un pal) i fa un gest amb el cap com dient “ai Déu meu”, així unes quantes vegades, però molt ben mesurades.
Molt bon teatre que a mi m’ha fet doblement feliç com a espectador i com a persona que s’estima el teatre, doncs en una Aurora quasi plena hi havia prop de quaranta estudiants d’institut que han pagat la seva entrada i que a més s’han quedat al col·loqui postfunció! Gràcies als docents que vetllen perquè el teatre no quedi oblidada entre hormones esvalotades i mòbils sempre oberts. Molt bona notícia per a una cultura que cada any rep destralada en els pressupostos. Aquest any menys un sis per cent, toca’t allò que no sona!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada