11 de febr. 2013

Quan despertem d'entre els morts

QUAN DESPERTEM D'ENTRE ELS MORTS
(a la Sala Petita del TNC)




Aquesta tarda he anat al TNC a veure aquest Ibsen que hi ha en cartell a la Petita. D’aquest autor noruec es diu que és el pare, o l’iniciador, de la dramatúrgia moderna. No seré jo qui ho negui, però el que no tinc tan clar que sigui un clàssic, entenent per clàssic al que ja mai li passarà el temps, o envellirà. Avui a mi m’és més fàcil creure que Ricard III és l’enemic de tots que el Dr. Thomas Stockmann ho sigui del poble. Dit això, admeto que potser acabo de cometre un pecat mortal; si torno a ser creient em confessaré.
Rubek és un escultor que ha assolit fama i fortuna, especialment amb l’obra “El Dia de la Resurrecció”. Considera a la noia que li va servir de model només com això, model, i ella, desil·lusionada perquè n’esperava més, l’abandona una vegada acabada l’escultura. Ara, molts anys després, i ell casat amb una dona jove, es retroben en un balneari de muntanya i afloren vells sentiments; a més Rubeck no ha sigut capaç de crear res destacable des d’aleshores, només encàrrecs molt ben pagats a conte de la seva fama, però que ell considera banals.
La peça inclou tots els temes preferits de l’autor: la dualitat entre la vida i la mort, el cos i l’esperit, la tensió amb la societat burgesa, la moralitat escandinava, el poder... Potser ha sigut culpa de la manera d’enfocar l’obra, però a mi no m’ha arribat. Els actors ho han fet bé, però no m’han tramés les emocions que esperava rebre. Possiblement el plantejament que ha fet el director Ferran Madico no ha estat adequat o no era el que jo esperava.
Per altra banda l’escenografia de Max Glaenzel, la il·luminació de Maria Domènech i especialment el vestuari de Mercè Paloma —tot d’un blanc gèlid— han estat excel·lents. Bona música de fons. No m’ha agradat certa coreografia. Un parell de vegades, els personatges s’han aturat i han començat a fer moviments (ballar?) que no he entès a on portaven; em pregunto concretament perquè el personatge de la dona de l’escultor portava un guant de boxa (?).
La Sala Petita quasi plena, però pocs aplaudiments. El públic, potser encomanat per la mort dels protagonistes en un allau de neu* estava fred.

*L’espectador que no coneixia l’obra dubto que s’hagi assabentat que hagin mort en un allau.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada