EL VENENO DEL TEATRO
(al Teatre Romea)
Rodolf Sirera és un autor valencià gestor cultural, traductor, guionista i dramaturg, autor de l’obra que he vist avui en
castellà: El Veneno del Teatro
(1978), dins del Festival Grec d’enguany.
A l’obra original l’acció es
situa al París l’any 1784, però en la posada en escena d’avui representa que
estem més o menys en l’època actual (primer problema). Un marquès fa venir al
seu palau a un actor de fama, doncs ha escrit una obra i vol que li representi una
part important, la mort de Sòcrates de la manera més real possible, i a més vol
debatre sobre el tema de si l’actor s’ha d’identificar amb el personatge fins al
màxim extrem, o només l’ha de representar i oblidar-se d’ell a la caiguda del
teló.
L’obra comença amb l’actor
al palau prenent santa paciència perquè el marquès el fa esperar (hores?), intencionadament.
En l’adaptació d’avui passa el mateix, però el marquès ja no és marquès, només
un home poderós i l’actor, tot i voler marxar més d’una vegada, continua quedant-se,
i aquí és on veig el primer problema.
Cinc anys abans de la
Revolució Francesa, els que no eren nobles adoptaven posicions servils davant
els que ho eren, però situat a l’època actual segurament que l’actor famós
hauria tocat el dos maleint l’home poderós en arameu. Crec que l’adaptador,
José María Rodríguez l’ha vessat en aquest salt en el temps i a partir d’aquest
començament, a mi m’ha començat a grinyolar quasi tot; he trobat gran part de
les situacions forçades. No desvetllo res més per als que la vulguin anar a
veure.
Penso que amb aquest
material Mario Gas no hi ha pogut fer gran cosa, o no se n’ha sortit. Els actors, sense
dir que ho hagin fet malament, no han brillat. S’ha d’anar molt en compte amb
les adaptacions, sinó passa com en aquelles tragèdies de Shakespeare on el
protagonista demana al criat que aguanti l’espasa per saltar damunt d’ella, i l’únic
que porta el servent és un fusell d’assalt AK-47 de dues-centes bales.
L’escenografia de Paco
Azorín senzilla, però ben resolta i la il·luminació de Juan Gómez eficaç,
especialment bella en la primera escena on penetrava una llum de capvespre per
la gran finestra lateral; imatge espectacular.
Pocs espectadors: el Romea a
menys de mitja entrada i els aplaudiments escassos, freds diria jo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada