4 de des. 2015

Edipo Rey

EDIPO REY
(al Teatre Lliure de Montjuic)



Fa quasi 2.500 anys a l'antiga Atenes ja hi havia autors que escribien i feien representar obres de teatre potents, i avui al Lliure s'ha començat una revisió amb Edipo Rey de Sòfocles. Sens dubte aquest és un dels grans dramaturgs tràgics de l'antiga Atenes, i es diu que va escriure més de 120 obres —diuen que va viure fins els noranta anys—, però tot i així té mèrit perquè en aquells temps (sembla una cita de l'evangeli) s'ho havien d'inventar tot. Ara pots escriure una història i dir "basat en..." o "lleugerament inspirat en...", però aleshores no, eren els principis i cada història era nova, però anem al tema.
La història d'Èdip és recargolada, com li correspon a un heroi de la mitologia grega. Fill dels reis de Tebes, Lai i Jocasta, sense saber-ho matà al seu pare i es casà amb la seva mare, amb la qual va tenir dos fills i dues filles. Quan per culpa d'unes consultes a l'oracle amb motiu d'una pesta que assotava Tebes, tot surt a la llum es desencadena la tragèdia, fins el punt que fins i tot els descreguts com jo ens preguntem: el destí persegueix al ésser humà? Tranquis que és una pregunta retòrica.
Sanzol, adaptador i director, n'ha fet una versió de poc més d'una hora amb els personatges principals asseguts en una taula on sembla que s'ha de servir un banquet. Cinc actors fan 13 personatges; només Èdip i Creont no doblen cap paper. La peça m'ha semblat estàtica, d'un immobilisme físic que m'ha resultat tediós. Jo no vaig mai a lectures de teatre perquè aquest és un art que em demana acció i moviment escènic. Doncs avui m'ha semblat assistir a una lectura, una lectura "cridada" per culpa del volum que li han donat els tècnics, ja que els actors anàvem amb micròfon. El cor grec és una cosa que m'encanta; sentir recitar un text a múltiples veus fent reflexions, o donant explicacions, penso que és una de les coses grans del teatre clàssic grec, però  escoltar a Antígona i Iocasta, que acabaven de fer el seu paper, recitar a dues veus, sense solució de continuïtat, no m'ha fascinat pas, i menys sense moure's de la cadira en que seien feia un moment.
No diré que els actors ho fessin malament, però penso que no han destacat, o no han pogut destacar pel plantejament que s'ha donat al muntatge. Personalment a mi Lumbreras, en el paper d'Èdip no m'ha agradat, però em guardaré de donar-li la culpa a ell. Segur que ha fet el que el director li ha manat. La il·luminació de Pedro Yagüe molt interessant. La Puigserver de Montjuic plena d'un públic àvid de veure aquesta trilogia. Tot i així diria que els aplaudiments han estat entre fluixets i de compromís.
Demà més. Aquest Teatre de la Ciudad ens portarà Medea, una altra adaptació de tragèdia clàssica, de Sèneca i Eurípides. Aquesta setmana els espectadors, és com si haguéssim pujat en un Dragon Khan d'emocions clàssiques; incestos, infanticidis... Redéu!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada