LES MALES PERESONES
(al Centre Cívic park Sandaru)
Friedrich Schiller pertany a la generació d'autors
alemanys nascut a meitat del segle XVIII, que junt amb Herder, Goethe i algun
altre són els precursors del romanticisme, moviment que va influir en totes les
arts, molt especialment en la música, sinó repasseu "el catàleg":
Beethoven, Schubert, Chopin, Schumann...
Schiller com a autor teatral el podríem considerar dels
que són "una mica antiquats", tot i que aquesta afirmació és molt subjectiva
i agosarada, perquè autors com Shakespeare o Lope de Vega són anteriors i ningú
es queixa. Fet aquest preàmbul que algú em podria rebatre fins a avergonyir-me,
anem al que hem vist avui.
Les Males Persones, és una adaptació feta per Carles
Mallol, entre fidel (primera part) i lliure (segona part) dels Bandits, de l'autor
alemany, seguint a la primera meitat la traducció de Feliu Formosa, i potser la
segona també a la seva manera. És la història dels germans Franz i Karl Moor,
fills d'un terratinent. Karl esdevé cap d'una colla de bandits que es rebel·len
contra les injustícies, però el veritable malfactor és Franz, que enganya i
manipula. Cap al final la cosa s'ha desfermat i han començat a passar coses que
juraria no estaven en el guió —el que va escriure Schiller, em refereixo—. El
que passa és que la gent de Parking Shakespeare és molt potent, sembla que tot
s'ho prenen com una cosa personal i entreguen l'ànima fins el final. Són tan
forts, que avui el local se'ls ha fet petit i hi hagut un moment que m'he temut
que el rebentarien perquè, repeteixo, la primera part ha estat d'una intensitat
notable.
I doncs, que ha passat després? Doncs una mica de tot,
com si l'obra hagués encabritat i posat a caminar sola per viaranys escabrosos
—sona a sermó de missa de nou—. Un detall: en una tocadiscs del pleistocè han
posat (no us ho perdeu) Popcorn, de Gershon
Kingsley, el primer èxit de música electrònica al 1969 i les coses s'han
anat embolicant, fins que hi ha hagut una massacre de categoria, tot i que
Schiller "els matava diferent" i la cosa ha acabat com ha acabat. Tot
i el desenllaç, a mi l'obra m'ha agradat.
L'escenografia senzilla, doncs l'obra s'ha fet en una
sala d'exposicions del Centre Cívic Park Sandaru*. La il·luminació força
"feridora" ja que eren com llums de peu sense protecció, però donava
un ambient força inquietant. El vestuari com a mínim curiós, amb el baró von
Moor amb samarreta imperi i els més joves amb bermudes de colors, mitjons
esgarrifosos i wambes cutres. Tot i estar una mica desconcertat, jo m'ho he
passat bé, i repeteixo que la primera parta m'ha impactat amb força.
*Breu apunt històric de l'edifici del Centre Cívic Parc
Sandaru. Els que ja comencem a tenir problemes de cataractes, implants dentals,
audició tossuda i pròstata independentista (o sigui inflamada), recordem el
refresc Sandaru, que s'embotellava en aquest edifici del carrer Buenaventura
Muñoz, cantonada Nàpols. Sandaru —una naranja, un limón—és l'acrònim de Santiago Daurella Rull, creador d'aquesta beguda
carbònica de postguerra i més tard fundador de Cobega, la distribuïdora més
important de Coca-Cola d'Europa. Ves quines coses...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada