PASIÓN DE TANGO
(al Centro Cultural Borges)
Avui hem anat a veure un altra espectacle de Tango, aquesta
vegada no en un local d’aquells que donen sopar o copes (pagant), avui al
Centre Cultural Borges al magnífic Auditori Astor Piazzola. Ara em sembla que
ja sé que passa amb el tango.
El torno a comparar amb el Flamenco
perquè és un fenomen per l’estil, un cant i una dansa molt interesants ambdós, molt
arrelats a determinades zones i com a tal el turisme l’envaeix. El que hem vist
avui ha estat molt millor que l’espectacle de l’altra dia. Es paga una entrada
i es fa en un teatre. Ni copes, ni fotos ni res de tot això. És un espectacle
amb música en directe, vuit ballarins i un cantant.
L’orquestra justeta en quan a número,
doncs només hi ha havia pianista, bandoneó i baixista acústic. Hi he trobat a faltar
un violinista; penso que el violí en el tango és indispensable, carregat de pega,
grinyolant i lamentant-se. Ho feien bé, especialment el pianista, un home gran
que hauria tocat amb les mans lligades.
El cos de ball bo, ballaven molt bé, però
al ser un espectacle hi han de posar coreografies i un vestuari que sigui
espectacular, pentinats amb purpurina i faldilles amb obertures llargues per
mostrar un tros de galta. Tot i així l’espectacle ha estat prou digne. El
pitjor ha estat el cantant que anava un pel fluix de tot; o tenia mal dia o no
en sabia més.
De tango a Buenos Aires se’n veu a molts
llocs. Al carrer en punts turístics com San Telmo i La Boca on a molts
restaurants tenen un lloc reservat per una parella da ballarins, generalment
molt fluixos que també són de faldilla oberta i cuixa, però hi ha algun lloc on es pot veure ballar “de veritat”. No
és tan espectacular, però molt més autèntic.
Són les milongas públiques, com la
que es fa cada dijous al CCK (Centro Cultural Kirchner), l’antic edifici de
correus reconvertit per a millor glòria del que va ser president del país. Redéu
quina megalomania tenen alguns (quasi tots) el polítics que han tocat poder. El
lloc és espectacular i en una sala que hi ha al semisòtan hi passa el següent.
Hi ha un equip de música i un petit escenari per una orquestra.

La música que interpretava l’orquestra
(piano, bandoneó, violí i baix acústic) era de tango nou, gens fàcil d’escoltar,
però tango, tango. Vaig anar pel darrera mirant les partitures i vaaig flipar.
Després vaig parlar amb algun dels músics i em va dir que era tango post-piazzola.
A l’acabar la part pública, els professors
de tango tornen a fer una exhibició
perquè els alumnes s’hi fixin. Tots ballen tango al piso, o sigui sense
exhibicions aèries, que és el que es fa en els locals d’espectacle.
Hi ha gent (potser els menys) que ballen
realment bé. Vaig estar parlant amb un homenet per felicitar-lo; era poca cosa
i semblava l’encarregat d’un magatzem de ferreteria, però ballava al piso
com un professional. El vaig felicitar, va estar molt content i em va explicar unes
quantes coses. És l’avantatge dels que som xerraires; la gent, si veuen que hi
tens interès, t’explica coses.
Fins aquí el tema tango. Ara m’estic
llegint un llibre per enténdre-hi més, que la cosa és força complicada.
Que xulo!! això no ho vam veure nosaltres a Argentina, però m'hagués encantat.
ResponElimina