BALLROOM
(al Waterloo East Theatre de Londres)
El
diumenge la gran majoria de teatres de Londres fan ramadà, cosa que fa difícil trobar
alguna obra de teatre que et pugui interesar, i això de l’interés és molt
personal, o sigui que encara ho fa més difícil. Uns quants dels grans del West
End sí que treballen, però jo la cartellera d’aquesta zona la tinc bastant trillada.
No és que viatgi a Londres molt sovint, però les grans obres duren anys i anys.
Per aquest motiu avui m’he hagut d’aventurar i anar a un teatre desconegut el Waterlo East Theatre, una sala de com a
molt vuitanta butaques situada sota un dels Ponts per on passen els trens de l’estació
(no sota d’un pont en plan A Mi No Me Escribió…) una de les més importants de
Londres. Tinc una llista dels teatres del Off, i això m’ajuda molt.
Ballroom és el nom de l’obra,
Saló de Ball en català, i d’això va la historia. Una dona de mitjana edat fa un
any que és vídua, té els filla emancipats i regenta un petit negoci, però la
seva vida està buida, com si ja s’hagués acabat. Una amiga l’hi insisteix
perquè l’acompanya a una sala de ball del barri, un local certament decadent
perquè el jovent ja no hi assisteix, però els habituals, tots entre els cinquanta
i els seixanta, sinó més, s’ho passen rebé, fan concursos i coronen reines de la
festa. Allí la vídua hi trova l’home que será el seu segon amor, però al cap d’un
temps ell confessa que està infeliçment casat. Daltabaix gros, però finalment
ella opta per aceptar-ho. Carpe diem.
La
historia te dues coses importants, un final trencador per la moral americana de
l’any 1978 en que es va estrenar, i la punyeteria de centrar-la en una saló de
ball. Això permet una pila de números de dansa que dona un aire festiu, kitsh,
però festiu, amb ballades de cha-cha-cha, foxtrot, vals, i fins i tot lindy-hop
respectant l’edat. Els actors tenen els anys que representen, res de cabells
blancs pintats; les calves i coronetes són reals… És la primera vegada que veig
un musical amb actors que podrien començar a estar en un geriàtric, però que
canten i ballen la mar de bé. Hi ha tota mena de picades d’ullet, com quan en una
de les competicions ballen d’aquella manera tan forçada dels consursos de la
tele, on els ballarins miren cap a un cantó i sembla que portin un pal ficat al
cul.
És
una obra menor, però molt ben portada i et passes dues hores la mar de bé, fins
i tot movent els peus assegut a la butaca mentre els actors ballen al Stardust, el seu estimat saló de ball. Catorze
actors donen vida a vint-i-cint personatges dirigits molt bé per Gerald Armin,
que no tinc ni idea de qui és, però des d’aquí el felicito. A la banda quatre
músics multi-instrumentistes que ho han fet molt bé, i tota aquesta gentada per
20 pounds (concessions).
Els
autors són Jerome Alla, per la historia, Billy Goldenberg, per la música i Alan
i Marilyn Bergman per les lletres. No son patums dins del gènere, però entre
els “grans” i els que no ho són tan, han fet aquest gènere gran, jo ja m’entenc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada