IVÀNOV
(al Teatre Lliure)
Avanço que Txèhov
no és el meu autor preferit; sempre l'he trobat una mica pesat, però em passa
com en tantes coses, que sense ser molt estimat per mi, penso que gràcies a ell
el teatre va evolucionar. També m'agraden ben poc els Rolling Stones i crec que
han marcat un abans i un després en la música actual. Això em passa en totes
les arts, i posats a fer confessions, diré que Vània és l'excepció; Vània sí
que m'agrada, i molt.
Ivànov, és un
personatge que per molt que m'hi esforci no acabo d'entendre, no m'hi
identifico en absolut. Aquest nihilisme em pot i em supera, i tot i saber que
el que es representa en un teatre és ficció, em posa una mica nerviós i
m'incomoda. Cadascú té les seves mancances, i aleshores passa el que m'ha
passat avui, que la nova manera d'afrontar-lo no m'ha aportat res i m'ha deixat
igual que si l'hagués vist fet de la manera més clàssica. Rectifico, si
l'haguessin fet com l'any 1887, possiblement m'hauria agradat més pel vestuari,
però això no ho sabré mai perquè, tot i ser gran, aleshores jo n hi era.
Entrem a la Puigserver
del Lliure per acomodar-nos i veiem a tota la troupe jugant a futbol, fins que el què fa àrbitre indica que s'ha
acabat i comença la funció —apagueu els mòbils, indica fent un gest—. I comença
l'obra. Que significava aquell partit de futbol, incloent-hi la dona d'Ivànov moribunda
però en un estat físic envejable? Mentrestant el personatge del doctor va tocant
la guitarra i cantant una cançó, un simbolisme que tampoc he entès. Els diàlegs
han anat fluint lentament, amb una mena d'indolència, però sempre amb amargura,
plens de retrets; els personatges de l'obra ja ho són així, però aquella mena
de gats japonesos de botiga xinesa barata, que hi pintaven? I la màquina de
tirar confeti daurat com si fos una festa de la Cospedal?
No continuo perquè
penso que queda clar que el muntatge no m'ha entrat i que la llarga llista de
metàfores visuals, picades d'ullet, simbolismes i gats daurats no m'han aportat
res; confesso que m'he avorrit. No diré que les actuacions hagin sigut dolentes
perquè no les he entès, com quan veig que una colla juga a futbol i empaiten la
pilota i intenten ficar-la entre tres pals, però no entenc la tècnica ni sé les normes.
L'únic que m'ha quedat clar que Ivànov —Joan, en aquest cas— era un home tòxic.
Per cert, tampoc m'agrada que em canviïn els noms dels personatges pels dels
actors en obres conegudes; em confon, però això podria ser cosa de l'edat,
meva, no dels intèrprets.
La sala quasi plena
i els assistents han aplaudit amb entusiasme, cosa de la que m'alegro perquè
jo, a l'Àlex Rigola, sempre l'he tingut en molta estima com a director.
Ai, mira que parlo com a fan Txekoviana (per mi és el number one, per davant del Will) i et dic que si haguessis vist l'"Ivanov" que vaig veure a Londres fa uns anys, vestits d'època, amb el Kenneth Branagh, el Tom Hiddleston i la Gina McKee t'hauria encantat. Encara recullen ara les meves baves del teatre (i d'això ja fa uns anys). La setmana vinent vaig al Lliure (amb molt poques ganes...)
ResponEliminaJa em diràs que t'ha semblat. K.
ResponElimina