17 de jul. 2017

JUANA INÉS, parafrásis de si misma

JUANA INÉS: paráfrasis de si misma
(a la Sala Atrium)




          Sor Juana Inés de la Cruz era una religiosa de Mèxic (aleshores Nueva España), però principalment una escriptora i fins i tot pintora del segle XVII, el Segle d'Or. Era un dona molt culta i avançada al seu temps que va entrar al convent no per vocació, sinó per no dependre d'un marit i així poder fer la seva santa voluntat, o sigui que no li toquessin la pera i la deixessin cultivar les arts, cosa que al seu temps no estava massa ben vista; ja se sap la mujer la pata quebrada i...
          De la unió de les companyies mexicanes Teatro Estudio i Teatro Nómada, en un DespertaLab a la Nau Ivanov n'ha sortit aquesta creació: Juana Inés: paráfrasis de si misma, una obra que t'arrossega malgrat la seva dispersió, perquè el fet és que hi ha un escampall d'idees, encara que sempre es manté la principal: la submissió de les dones, i el punt de partida és Mèxic.
          L'obra comença a ritme de son jorocho, ball de l'estat de Veracruz, acompanyat per una jarana, guitarra petita habitual d'aquell país. Ja ens han situat en el lloc i a continuació ens col·loquen en el temps, doncs dues dones —en realitat una sola, la Juana Inés— expliquen les seves ànsies de cultura, parlant en vers, i de seguida quedes transportat al Segle d'Or. Aquesta forma d'expressar-se recorda massa a Lope. Els textos són trossos de       l'obra de la monja.
          Però no ens hi estarem sempre al XVII i aviat farem un salt al XXI per descobrir que les dones tenen els mateixos problemes d'emancipació i falta de respecte, hi ho faran barrejant moltes tècniques, parlant, escrivint a les parets i a través de vídeos, amb enquestes on queda clar que "una guarra" és una noia que s'ho deixa fer tot i "un guarro" un xicot que va brut i desendreçat. Passarem per Déu, el primer masclista, responsable de fer l'home d'aquesta manera, i pel paradís, aquella mena de Shangri Là on tot estava permès menys menjar-se les pomes de l'arbre de la saviesa, i si ho feies, nyaca!
          I així al llarg de quasi hora i mitja anirem amunt i avall, i fins i tot ens regalaran, murris, un tros del text en català —jo com a independentista ho he trobat un gest hàbil i per agrair—. Al llarg de l'obra acompanyen a la Juana Inés en un vertiginós viatge, especialment sensorial i eròtic —hi ha moments d'un erotisme espectacular—, sobre la condició de ser dona, a Mèxic, on els femenicidis son una plaga, però també a la resta del món.
          Les actuacions han estat molt bones, amb una dicció exemplar, amb aquella prosopopeia tan típica de l'altra banda de l'Atlàntic. El moviment escènic quasi a nivell de dansa i la il·luminació molt adequada. Un espectacle potser un xic dispers —com ja he dit abans— però molt recomanable. La dramatúrgia és de Ricardo Ruiz Lezama i la direcció de Fernando Sakanassi.
          Penso que cinc dies, en ple Grec han estat pocs perquè gran part del públic hi hagi pogut assistir. Ahir l'Atrium ple i forts aplaudiments.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada