29 d’oct. 2018

ÀNGELS A AMÈRICA

ÀNGELS A AMÈRICA
(al Teatre Lliure)




          Només d'engegar la funció, amb les paraules del rabí al funeral de l'àvia Ironson, m'ha semblat que els responsables d'aquests "Àngels" s'havien inspirat en la versió que es va fer al National Theatre de Londres el juliol del 2017, però al veure la pantalla gegant que quasi presidia l'escenografia m'he temut que veuríem alguna brutalitat.
          1985, als EEUU del segon mandat de Ronald Reagan, el SIDA comença a fer estralls. Prior Walter, l'amant de  Lou Ironson, jueu que treballa als jutjats, li diu que té la malaltia. Roy Cohn, famós advocat intenta convèncer a Joe Pitt, advocat mormó que vagi a Washington a treballar (a favor d'ell) al Tribunal Superior. Cohn també te la SIDA, però es nega a admetre-ho. Tan Cohn com Pitt són homosexuals que no han sortit de l'armari. Harper, la dona de Pitt es passa el dia tancada a casa; és addicte a les pastilles i té al·lucinacions. Belize és un infermer negre, ex Drag-Queen, la mare de Pitt, mormona ultra religiosa que quan el seu fill li diu que és homosexual no el vol escoltar, el fantasma d'Ethel Rosenberg... i l'àngel que li diu a Prior que és un profeta... Tot això i més en una mateixa obra que originalment dura unes set hores. Sortosament en aquesta versió ens en han estalviat tres.
          Avanço que a mi no m'ha agradat i intentaré explicar el perquè: principalment perquè penso que l'han banalitzat. S'hi han posat massa coses de cara a la galeria, s'han provocat massa riures per futileses i algunes puerilitats... en fi, coses que a mi no m'han agradat. L'obra és molt potent, en el seu moment va ser la peça més ambiciosa i imaginativa del teatre. Escriure a la pantalla que "apareixerà Belize, un infermer negre, ex Drag-Queen i excusar-se perquè la Kompanyia no té cap actor negre i que en un futur s'intentarà solucionar-ho" em va fer sentir vergonya aliena. Suposo que volia ser una broma...
          L'escenografia de Max Glaenzel (escenògraf que admiro) tampoc m'ha convençut, m'ha semblat (no trobo la paraula en català) en castellà diria destartalada, massa oberta, m'ha faltat intimitat, especialment perquè la majoria de diàlegs eren a dos. Tampoc m'han convençut les taules de maquillatge que es veien al fons. El més encertat, per a mi, ha estat la sala aïllada d'hospital.
          La il·luminació de Mingo Albir acceptable, encara que un pèl massa fosca, i massa vegades molestada per la maleïda pantalla emprenyant amb dibuixets. El passi d'un tros de pel·lícula, sense comentaris o ahí lo dejo, com diria un famós advocat.
          Aquestes obres tan fortes, de les que s'han vist versions tan potents —i incloc la sèrie que el 2003 va signar Mike Nichols, amb guió del propi Kushner— s'han de produir amb molt de compte i vigilar no caure en tonteries, com fer sortir l'àngel calb i mig despullat. A aquestes altures del segle XXI a algú l'emociona veure un àngel quasi en pilotes?
          Llàstima perquè era una de les obres més esperades per mi d'aquesta temporada. Tot i així està clar que només és la meva opinió, la d'un aficionat al teatre que té la mania de dir (escriure) el que pensa; a més el que escric ho llegeix molt poca gent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada