9 de març 2019

UN FLAiX DE MEMÒRIA

UN FLAIX DE MEMÒRIA
(Opinió)




          Aquest matí, no massa d'hora que jo em llevo tard, no fos cas que m'agafés alguna cosa, m'ha vingut sobtadament un flaix de memòria, i he estat content. Fa uns dies vaig escriure la ressenya del homenatge que li vam fer al Carles Canut al Teatre Romea, i comentava que un dia em va explicar com en diuen al Pallars de la truita de patates.
          Aquest és el nom que m'ha vingut al cap de sobte: TRUITADA DE TRUMFES. Al Pallars, em va dir, una truita és un peix de riu. Si és salvatge, no de viver, i es cuina bé, per exemple a les ametlles, és boníssim —l'acotació és meva—, però això ens apartaria del tema. Truita igual a peix i trumfes, en molts llocs de Catalunya i fins i tot al País Valencià, són patates.
          Truitada de trumfes, un nom "maco" per una menja senzilla i bona. Crec que hauríem de ser curosos amb expressions com aquesta, perquè no es perdessin. La combinació de llenguatge i gastronomia és un tresor que hauríem de preservar, i als que ens agrada menjar bé, encara més.
          Estic content per haver recuperat aquesta expressió. Costa poc ser feliç.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada