25 de febr. 2020

TANGO PORTEÑO

TANGO PORTEÑO
(al teatre Tango Porteño de Buenos Aires)




Avui no l’hem endevinat amb l’espectacle que hem anat a veure. M’ho ensumava, però les coses no les pots saber fins que les has vist, i per veure’l hi has d’anar. Era un espectacle de tango, i amb el tango succeeix com amb el flamenc a Barcelona que a la mínima et fan passar bou per bèstia grossa. Començo pel començament
El show el fan en un lloc preciós del carrer Cerrito, just davant l’Obelisc i a tocar del magnífic teatre Colón. Havia sigut un teatre i està decorat al més pur estil ArtDéco. Una sala de gran capacitat amb una boca d’escenari amplíssima. Es pot optar per dues modalitats: sopar espectacle o espectacle amb copa. Comparats amb els preus dels teatre de Buenos Aires és infinitament més car.
Els que arribem només a espectacle entrem quans els altres ja estan sopant i si vols pots formar formar part d’un show previ. Hi ha unes parelles vestits de tanguistes, ells amb trajo fosc, molt repentinats i elles amb grans talons, vestit escot banyera, l’esquena a l’aire i faldilla amb tall fins al “recreo” (com diuen els de Lleida). Un fotògraf t’empaita i ofereix fer-vos unes fotos amb ells. Jo declino amb una frase que sempre m’ha donat resultat i  amb la qual em deixen tranquil: “sisplau, fotos no que avui la parella que porto no és la meva dona”.
Comença l’espectacle i apareix un cantant de tangos. S’incorporen sis parelles i comencen a ballar. Ballen bé, però fan bastant el ruc. Vull dir que no fan el tango clàssic, “al piso” com diuen els puristes, i s’inventen coreografies per “fer espectacle”, representa que estan en la terrassa d’un bar, algunes parelles s’enfaden entre elles, el cambrer de la terrassa del suposat cafè fa el tonto amb les clientrs, etc…
Per sort la música és en directe: Piano, contrabaix, dos bandoneons i dos violinistes, una formació clàssica, però… el disseny del so és dolent. Tot sona amb un volum excessiu i molt “embrutat”, els sons s’enganxen entre ells i res arriba clar i net. Per acabar-ho d’espatllar, en algun dels números, la música és grabada, que hi farem, però els dos violins fan veure que toquen movent l’arc de manera ridícula. Perquè no se’ls vegi tan el plumero, quasi apaguen els focus de damun la orquestra. És una llàstima perquè m’ha semblat que són bons professionals, doncs en un moment en que no hi havia ballarins han interpretat Adión Nonino del gran Astor Piazzola hi els ha sonat rebé.
Conclusió, un espectacle per a turistes, ras i curt. Com a ball de tango he trobat a faltar les famoses barridas, empujaditas, mordidas, paradas, alzadas y colgadas. Quasi res. Només m’ha faltat que en un moment de l’espectacle han incitat a públic que piqués de mans seguint el ritme de la música, cosa que al llarg de la meva vida mai he vist que funcionés.
Acabo; sóc tossut i si a Buenos Aires hi ha un local on es balli tango “autèntic”, penso que el trobaré, i aniré i en gaudiré. També sóc del que pensen que l’esperança és l’últim que es perd.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada