ANIMALS DE COMPANYIA
(a la Nau ivanow)
Avui s'ha estrenat en teatre
comercial aquesta obra d'Estel Solé, opera prima (teatral) d'aquesta actriu,
poetessa i ara dramaturga, i dic en teatre comercial perquè fins avui només
s'havia vist en circuits marginals, o sigui al menjador de casa d'algú. Encert,
doncs, per part de la Ivanow d'acollir aquest espectacle del que crec se'n
parlarà, i estic segur que bé.
L'obra està situada al
present, amb personatges joves, urbans, amb problemes actuals, de feina, de
manera de viure, de dependències, de relacions... A la sortida ens hem trobat amb una critica teatral i hem coincidit que era una peça "FlyHard"
—fa temps que dic que aquest nom s'està convertint en un adjectiu—, o sigui que
tracta temes que reflecteixen els problemes de les generacions d'avui.
Una colla d'amics organitzen
un sopar per donar la benvinguda a una noia del grup que s'ha passat dos mesos
en un psiquiàtric per culpa d'un intent de suïcidi. Les coses neixen torçades
perquè un del grup —l'enamorat secret de la protagonista— obliga a la resta a
simular que tot és normal, que el xicot de la noia arribarà tard... quan en
realitat està a fugit a Sidney.
La història és molt àgil, amb
possibles mancances de text molt ben superades per el ritme que ha imprès la
directora Marilia Samper al llarg de totes les escenes. Hi ha moments brillants
per simular el que és indissimulable. Al llarg del sopar surten tots els draps
bruts d'aquest grup que, inevitablement i molt a pesar seu, fan una mena de
catarsi. A l'escena final descobrim perquè l'obra es diu Animals de Companyia.
Com he dit més amunt és una
obra FlyHard, en que la posada en escena, el vestuari i la il·luminació només
han de ser correctes, perquè l'important és la trempera que sorgeix de la
manera de fer. Eduard Buch, Miriam Tortosa, Jordi Vaquè, la mateixa Estel Solé
i Martina Treserra han estat magnífics. Atenció a aquesta última; quan canta i
es belluga, recorda a alguna d'aquestes artistes nordamericanes que van sorgir
del segell Tamla Motown de Detroit.
Una Nau Ivanow plena ha
recompensat als artistes amb forts aplaudiments. Estarà en cartell només fins
al dia 15, però penso que és obra per a ser recuperada per els espais que estan
—o haurien d'estar— a l'aguait, com els Aixopluc del Lliure, o La Seca, o
qualsevol d'aquests teatres que han de marcar la diferència, i em disculpo per
utilitzar una frase que està més que abusada pel món del futbol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada