DESDE BERLÍN
(al Teatre Romea)
Aquesta temporada els responsables del Teatre Romea
han començat forts, forts en el sentit d'arriscar al no obrir amb una obra
convencional d'aquelles d'assegurar el tret, perquè Desde Berlín (tributo a
Lou Reed), una obra escrita a quatre mans per Juan Villoro, Juan Cavestany, Pau
Miró i Andrés Lima, de usual no en te res.
Permeteu-me una petita digressió.
Aquesta peça és una mena d'homenatge a Lou Reed, o millor dit al seu LP "Berlín"
de l'any 1973, el tercer que va fer en solitari després de deixar la banda The
Velvet Underground. Un disc que va ser mal acollit fins i tot per la revista Rolling
Stone i que amb el temps ha anat agafant una aura especial. A Espanya encara
més perquè els censors el van mutilar per culpa de les lletres —en un país mig
analfabet en que quasi ningú parlava anglès—, i tothom sap que no hi ha millor
publicitat que censurar (Victus...)
Dic això perquè els que són
o han sigut seguidors del cantant novaiorquès podran comprendre el que passa a
l'escenari i relacionar-ho amb els diferents tracks del disc i les seves lletres, però els no iniciats les
passaran punyeteres, i personalment penso que això en una obra és un error; les
obres s'haurien d'entendre anant-hi en blanc. Crec que el neòfit veurà a una
parella que tenen una atracció brutal, que són uns desgraciats, ionquis, ella
mig puta, que continuadament descendeixen als l'inferns... però poca cosa més.
Ara, això no priva que la
peça tingui valors que la fan potent. L'escenografia és tremendament seductora
i combinada amb les imatges videogràfiques crea un ambient que et sedueix, com
si et xuclés. La música, la coneguis o no és molt interessant fins i tot per
persones com jo que no som rockers, ni d'experimental ni glam ni protopunk.
Però el més important és l'actuació de la parella; Nathalie Poza i Pablo Derqui
s'han entregat a fons sota la direcció, penso que molt encertada, de Andrés
Lima, i val a dir que hi ha una escena especialment delicada: quan la parella,
en pilota picada, fan l'amor, i no és una escena fugaç, te la seva durada i en
cap moment perd l'equilibri i el respecte pel públic. Chapeau! En aquesta i en tota la resta, han tingut la complicitat
dels il·luminadors; ajustadíssims.
Això és tot. No puc dir que
m'ha entusiasmat, per tot el que he explicat abans, però penso que és un
muntatge molt digne i que els coneixedors i fans del disc de l'any 73 hi
trauran més suc que jo. Avui era un dia especial, festivitat de la Mercè i
l'obra s'ha fet a les sis de la tarda. El Romea no estava massa ple, però els
assistents han aplaudit a cor que vols. Me'n alegro pels artistes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada