THE COMMINTMENTS
(al Palace Theatre de Londres)
L’any 1991 Alan Parker va dirigir una pel·lícula basada en una novel·la de
Roddy Doyle: The Commintments (primera part de la Trilogia de Barrytown). Va
ser una peli d’èxit, nominada a varis premis, que sense ser extraordinària
divertia i passava bé en part pel grapat de temes musicals de cantants de soul molt
coneguts, com Percy Sledge, Wilson Pickett, Ottis Redding, i altres. La peli va
d’una colla d’amics que munten un conjunt musical especialitzat en soul. “Però
els cantants de soul eren negres” diu un dels amics”; el líder li replica “Els
irlandesos som els negres d’Europa, i els més negres els de Dublin i si son del
nord de la ciutat com nosaltres, encara més negres”. Un diàleg com aquest ja
dona el to, i el millor de la pel·lícula era, per a mi, el retrat que feia d’una
societat de proletaris en un Dublin decadent i de barriada. Des de fa un temps
es pot veure a la cartellera del West End de Londres convertit en un musical.
El Palace Theatre pel meu gust és un
dels millors de Londres, dels antics. No té les condicions del New London ni el
Barbican que són molt moderns, perfectes en quan a distribució i acústica, però
a canvi ofereix un “toc” especial de l’últim terç de segle XIX amb la seva
decoració opulenta. A més és un dels que normalment oferia molta qualitat, però
es veu que els temps han canviat i ara s’han apuntat al tren del que és fàcil,
poc arriscat i menys compromès, doncs l’obra que he vist és ben galdosa. Un detall:
és la primera vegada que surto d’un teatre de Londres abans d’acabar la funció;
per sort tenia entrada de passadís.
L’obra comença bé, amb una posada en escena dinàmica, amb decorats que es
desplacen, amb una il·luminació correcta, ara el carrer, ara l’interior d’una
casa... però de seguida es converteix en un Juke Box a base d’interpretar
cançons i més cançons, i jo si vull escoltar Ottis Redding em poso el vinil. A
més a l’enfocament que hi han donat s’han carregat el retrat de la societat
proletària d’un Dublin tocat, i les relacions tenses entre companys. Tota l’obra
funciona amb un perfil de personatges pla, molt pla. Però el pitjor ha arribat
després de l’intermedi; l’obra s’ha convertit amb un concert (no massa bo) amb
els actors músics demanant al públic que piqués de mans acompanyant-los, i
animats perquè els en feien cas, fent gestos perquè tothom s’aixequés de les
seves butaques i ballés. Ha estat patètic veure aquella colla de jubilats
movent-se maldestrament entre l’estretor de les butaques.
M’ha semblat denigrant. Em sembla que he estat l’únic que no s’ha aixecat,
fins al moment que he decidit fer-ho per tocar el dos. Tornant a casa assegut
al metro m’he preguntat on eren Cameron Mackintosh, el gran productor dels
millors musicals i Trevor Nunn, el director que els posava en escena. Ells una
cosa així no l’haurien signat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada